Vi har samlat en del perspektiv och insikter om retail media därifrån i denna blog post.
1. Retail media har nu cementerat sin plats som centrum för digital marknadsföring
På DMEXCO fans inget behov at specifikt leta efter utställare inom retail-media. Temat hade nämligen sin egen dedicerade hall. Förutom huvudprogrammet var där ett Retail Media Summit som fokuserade enbart på ämnet, och det var packat med deltagare.
Retail media är också tätt sammanflätat med andra snabbt växande mediaformat, och nya samarbetsmodeller annonseras löpande. Särskilt framträdande i det sammanhanget var Connected TV (CTV eller strömningstjänster) och digital out-of-home annonsering.
2. Pionjärerna inom retail med har ökat sin inflytande
Retail media är inte längre en avlägsen gyllene framtid. Och det är tydligt att företagen som vågade ta tag i möjligheterna tidigast lyste starkast på DMEXCO.
Doohlabs har varit en av de första företagen att utveckla lösningar för att kunna tjäna pengar på ”brick-and-mortar” målgrupper —det vill säga in-store retail media. I den positionen har Doohlabs varit engagerat i diskussioner med mängder av bransch- och tjänsteleverantörer inom retail som varit pionjärer inom området. Värt att notera är att många av dessa nu var bland de mest synliga på årets event.
Doohlabs var också överraskande välkända på DMEXCO, trots att vi inte är en jätte i termer av storlek så var det kul att se att modet att vara en pionjär erkänns.
3. Retail media är Multichannel, och In-Store är redan på allas agenda
Retail media började online, och om vi ska vara exakta, inom e-commerce. Amazon var länge den obestridda kungen inom branschen som dominerade nästan helt själv (och som fortfarande är en enormt stor spelare). Denna dominans ledde till att fokus under lång tid låg nästan helt på retailers digitala kanaler. Så sent som för ett eller två år sedan var det vanligt att träffa på professionella som trodde att retail medias enda kanal var digital.
Men så är inte fallet. Retail media är flera kanaler, som tydligt bevisades av budskapen från alla utställare och talare på DMEXCO. När ledande retail spelare visade upp sina roadmaps för den närmsta framtiden fanns stora utvecklingsprojekt att hitta i varje kanal, inklusive in-store.
In-store retail media var nu ett hett utvecklingsområde på alla marknader på DMEXCO. I de Nordiska länderna, speciellt i Finland, byggde nätverk för retail media upp redan några år innan den övriga europeiska marknaden vaknade upp till konceptet. Nu hittar man flera stora gränsöverskridande projekt som är i utvecklingsstadiet.
4. Framtiden för retail media är ljus
Många marknadstrender kommer och går. Men retail media förändrar fundemanetalt relationerna mellan varumärken, retailers och annonsörer på ett så genomgripande sätt att det är här för att stanna. Fördelarna med retail media, från att utnyttja retail data till att exakt kunna mäta effect ger en ojämförlig konkurrensfördel i flera kanaler.
Den relevanta frågan ur vårt perspektiv är hur andra typer av marknadsföring skall kunna hålla jämna steg med förändringstakten. Hur skall de lyckas återuppfinna sig för att fortsätta att vara relevanta, kanske genom att supporta retail media lösningar på olika sätt? Kanske kan vi se svaren på nästa års DMEXCO.