Vuodesta 2004 tähän päivään on kuljettu pitkä matka. Kotimainen media- ja markkinointikenttä on kokenut valtavia mullistuksia tänä aikana. Ajatellaan nyt vaikka sitäkin, että vuonna 2004 Yhdysvalloissa julkaistusta Facebookista ei oltu Suomessa vielä kuultukaan tai, että televisiolähetyksiä katsottiin vielä monin paikoin analogisina. Ulkomainonta oli nipin napin tuottavaa, eikä kaupunkikuvassa juuri vielä liikkuvaa kuvaa näkynyt. Helsingin ensimmäistä suurta ulko-LED-näyttöä julkisivullaan kannattelevaa Kampin kauppakeskustakaan ei oltu vielä rakennettu.
Viisitoista vuotta sitten ilmassa oli kuitenkin aistittavissa sellaisia muutoksen ja murroksen enteitä, että pieni porukka media-alalla työskenteleviä (enimmäkseen savolaisia) kaveruksia päätti hypätä tuntemattomaan. Niin syntyi Craneworks, yksi Suomen ensimmäisistä Digital Signagen toimialaan erikoistuneista yrityksistä. Joukkoon lähti mukaan myös ohjelmistokehitysvelhoja ja Cranen oman BCN Digital Signage –järjestelmän ensimmäinen versio näki päivänvalon vuonna 2008. DS-järjestelmän rinnalle luotiin pian myös digitaalinen opastejärjestelmä, BCN Dynamic Wayfinding. Tänä päivänäkin kyseiset järjestelmät ovat edelleen Craneworksin tekemisen ytimessä, osana DS-kokonaispalvelua.
Digital Signage on myös kokenut vuosien varrella isoja muutoksia. Tekniikka kehittyy jatkuvasti ja laitevalmistajat tuovat markkinoille yhä kirkkaampia, tarkempia, valovoimaisempia, kevyempiä, saumattomampia, terävämpiä, käyttäjäystävällisempiä ja nopeampia ratkaisuja, joilla viestiä ja herättää huomiota. Vaihtoehtoja on enemmän kuin koskaan, jolloin oleelliseksi muodostuu se, millaiset ratkaisut kenenkin käyttötarkoitukseen soveltuvat parhaiten.
Blogimme yksi päätarkoituksista onkin toimia luotaimena tässä kaikessa DS-kohinassa. Tutkimme ja tarkastelemme alaa sieltä kuuluisalta näköalapaikalta ja haluamme jakaa löytömme myös teidän kanssa. Haluamme lisäksi kuulla, millaiset asiat teitä Digital Signagen maailmassa kiinnostaa ja mistä haluaisitte tietää lisää.