Augmented Media

Pysäyttävät erikoiskampanjat herättävät huomion parhaiten

Mieleenpainuvin tapa aktivoida ja osallistaa yleisöjä

Aito vuorovaikutteinen media

Pelejä, erikoiskampanjoita, häppeningejä, pränkkejä...

Augmented Media
lisätty todellisuus  tuo tehoa markkinointiin

Pysäyttävän asiakaskokemuksen ja muistijäljen luominen vaativat markkinoijalta kykyä herättää huomiota. Kun huomiosta on kilpailemassa monta toimijaa, kannattaa asiakkaalle tarjota jotakin erityistä ja kokemuksellista. Siihen soveltuu erinomaisesti Augmented Media eli diginäyttöjen avulla asiakasta toimimaan ja osallistumaan aktivoivat interaktiiviset erikoiskampanjat.

Erikoiskampanjassa voi olla lisättyä todellisuutta ja pelillistämisen elementtejä. Se voi olla liikeohjattu peli, some-integroitu sisältöpalvelu, erikoistapahtuma, vuorovaikutteinen promo, tai jotain aivan muuta. Nykytekniikka mahdollistaa lähes mitä vain, joten vain mielikuvitus ja budjetti luovat kampanjalle raamit.

Toteutamme kampanjasi yhdistämällä uusimmat teknologiat luoviin sisältöratkaisuihin.  Kokoamme tiimin erikoisosaajista, jotka tukevat suunnittelussa ja toteuttavat kampanjan teknisesti.

Suunnitellaan yhdessä asiakkaillesi unohtumattomia kokemuksia!

PAFin virtuaalinen murtomaahiihtopeli Mietaa vs Wassberg Tallink Siljan laivoilla.

Interaktiivinen ulkomainonta mahdollistaa paljon:

Pelillistäminen

Pelilliset elementit aktivoivat ja luovat kokemuksellisuutta. Diginäyttöpeleissä voi hyödyntää esimerkiksi liikesensoreita, joilla skannataan pelaajan kehon liikkeitä. Näin pelaaja voi ohjata pelihahmoa ja pelin etenemistä oman kehon liikkeillä. Pelejä voi ohjata myös esimerkiksi mobiililaitteilla, tanssimatoilla, langattomilla nappuloilla tai jopa isojen ihmisjoukkojen liikkeitä tai ääntä analysoimalla. Pelin tuloksia voi jakaa tuloslistoilla somessa seurattavaksi. Samalla keräät asiakasdataa myöhempää lisäkampanjointia varten.

Some-integraatiot

Olemme toteuttaneet useita erikoiskampanjoita, joissa on hyödynnetty sosiaalisen median voimaa. Kampanjan monikanavaistaminen julkisille diginäytöille ja someen antaa kampanjalle reaaliaikaisen interaktiivisuuden elementin ja tavoittaa samalla suuremman yleisön. Reaaliaikaista interaktiivisuutta voidaan tuoda diginäytöille erilaisina toimintoina: tykkäykset, check-in-päivitykset, kuvat, videot, pelitulokset, videostreamit ja kommentit.

Interaktiiviset kampanjat

Interaktiiviset kampanjat saavat ihmiset osallistumaan itse. Asiakas muuttuu passiivisesta katsojasta aktiiviseksi elämysten kokijaksi. Kun toteutettavalla kampanjalla, sen sisällöllä ja toiminnalla on vahva kytkös mainostettavaan tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin, saadaan aikaiseksi kytkös hauskan tekemisen, mielipiteen antamisen, äänestämisen, positiivisen fiiliksen ja tuotteen ominaisuuksien välille.

Häppeningit

Tapahtumasta kannattaa luoda eri keinoilla moniuloitteinen tapahtuma, 'häppening', joka kerää yleisöä ja herättää myös muiden medioiden huomion. Mitä hullumpi idea ja erikoisempi toteutus, sitä suurempi mediahuomio. Häppeningeissä tyypillisesti yhdistetään digitaalista mediaa, musiikkia, tanssia, esiintymistä, liikuntaa, tarjoilua, asiakaslahjoja, hyväntekeväisyyttä ja taidetta.

Yllätykset / Prankit

Monet parhaista erikoiskampanjoista perustuvat pieneen harmittomaan asiakkaan yllättämiseen, säikäyttämiseen tai jekuttamiseen. Se voi olla piilokamera, flashmob, kisscam tai vaikkapa julkinen kosinta jättiruudun välityksellä. Parhaat yllätyskampanjat jäävät erittäin hyvin mieleen ja saavat parhaimmillaan arvokasta some ja media -näkyvyyttä osakseen, jopa vielä vuosia itse kampanjan jälkeen.

Lisätyn todellisuuden ja pelillistämisen esimerkkejä
Case Kamppi Helsinki

Kamppi Helsingin kauppakeskus ja sen julkisivun massiivinen LED-seinä 'The Wall' Narinkkatorilla ovat vuosien varrella toimineet lukuisten erikoiskampanjoiden näyttämöinä. Kampin diginäyttöjä ja LED-seinää hyödyntämällä on luovutettu energiaa virtuaaliselle Frankenstein-hahmolle, tehty ohikulkijoista virtuaalisia punahilkkoja, kisattu Alepan Beat It! -tanssipelissä, lanseerattu niin uutta Playstationia kuin Xbox Onea, ensiesitetty Madonnan uutta musiikkivideota, kosittu, striimattu joululauluja ja oopperaa, tanssittu balettia, pelattu sponsoroituja videopelejä, järjestetty häppeningejä, nautittu mediataiteesta ja kerätty verta Suomen Punaisen Ristin veripalvelulle. Digitaaliset näyttöpinnat mahdollistavat siis hullujenkin ja mahdottomilta kuulostavien ideoiden toteuttamisen.

Monikanavainen kampanja: DNA 4G-kesäyllätys

DNA:n vekkuli Mokkulamies katoaa Kampissa ja miehen etsintä käynnistetään DNA:n somessa. Katso videolta mistä Mokkulamies löytyi ja mitä sitten tapahtui.

Craneworks suunnitteli ja toteutti kampanjan teknisesti. Yhteistyökumppanina toimi Kuubi.

Aktivoiva peli: Kansallisteatterin Frankenstein

Kansallisteatteri sai huiman määrän uusia kanta-asiakkaita Kamppi Helsingin keskeiselle paikalle sijoitetun liikeohjattavan pelin avulla. Pelissä aktivoitiin ohikulkijoita luovuttamaan elinvoimaa Frankensteinille. Craneworks toteutti pelin yhdessä Kuubin ja Clear Channelin kanssa.

Klassikkopelin digiversio: pajatso

Diginäytöt voidaan valjastaa melkein mihin vain, kuten nostalgiaelämykseksi pajatson ystäville. RAY:n pajatson MM-kisakampanjan rinnalle toteutettu digipajatso osoittautui erittäin suosituksi ja kysytyksi.

Lisätty todellisuus ja pelit osana markkinointia:
inspiroidu esimerkkitoteutuksistamme

Brändiuudistus: Tallink Silja ja Harri Hylje

Tallink Silja uudisti maskottihahmo Harri Hylkeen ilmeen, jonka lanseeraamisessa hyödynnettiin Silja Serenade ja Symphony laivojen diginäyttöjä. Hyvän mielen peli innosti kaiken ikäisiä risteilymatkustajia tanssimaan liikeohjautuvan pelin tahdissa. Craneworks toteutti pelin yhteistyössä Delicoden kanssa.

Monikanavaista aktivointia: Polar Arjen Sankarit

Polarin arkiliikuntaan kannustava kampanja toteutettiin Kamppi Helsingissä, Turun Hansassa ja Tampereen Koskikeskuksessa. Liikeohjatussa pelissä tehtäviä suorittamalla saavutettiin Arjen Sankarin titteli. Pelissä oli mahdollista myös voittaa Polarin tuotepalkinto ottamalla sankari-selfie ja jakamalla se sosiaalisessa mediassa.

Reaaliaikaista sisältöä autoilijoille: SBS radiokanavat

SBS-radiokanavat nosti juontajat ja ohjelmasisällöt etualalle Clear Channelin Panorama-verkoston tienvarsitaulukampanjassa. The Voicen ja Iskelmän ohjelmasisältöjä, juontajia ja musiikkia esiteltiin reaaliajassa innostaen autoilijoita kuuntelemaan näitä kanavia. Craneworks vastasi kampanjan toteutuksesta.

Häppening: Mentos 30 vuotta

Mentos juhlisti 30-vuotissyntymäpäiviään järjestämällä häppeningin Kampin Narinkkatorilla. Tapahtumassa pelattiin The Wall jätti-LED-näytöllä kännykkäohjattavaa Mentmen-peliä ja jaettiin Mentos-tuotteita. Craneworks huolehti pelin teknisestä toteutuksesta LED-näytöllä ja itse pelin toteutti MFabrik.

Pelilanseeraus: Ohjaa itse mainosta jättinäytöllä

Yksi Narinkkatorin monista häppeningeistä toteutettiin osallistamalla ohikulkijoita ohjaamaan mainoksen sisältöä jättinäytöllä. Kyseessä oli Batman Arkham Knight Scarecrows Nightmare -pelin mainos, jonka sisältöä pystyi muuttamaan jättinäyttöön verkotetulla BT.TN-napilla.

Citycenter Radio Nova

Toteutimme yhteistyössä Radio Novan ja Kauppakeskus Citycenterin kanssa Makkaratalon juhlavuosikampanjan: 50 vuotta Stadin sydämessä. Kampanjassa Radio Novan juontajat soittivat näytön kylkeen kiinnitettyyn puhelimeen, johon vastaamalla ohikulkija saattoi voittaa 100 euron lahjakortin Citycenterin liikkeisiin.

Megastar Selfie Wall

Kehitimme Tallink Megastar laivan suurelle videoseinälle, 'Megawallille', viihdyttävän Selfie Wall -toteutuksen. Kehittämämme applikaation avulla matkustajat voivat ladata itsestään kuvan Megawallille muita matkustajia tervehtimään. Toteutus on ollut hyvin suosittu Megastarin matkustajien keskuudessa.

Alepa Beat It -tanssipeli

Alepa lanseerasi Beat It -tanssipelikampanjan verkossa ja järjesti kampanjan loppuhuipennuksena tanssikisan Kampin Narinkkatorille. Kilpailijat tanssivat tanssimatoilla samalla, kun heitä kuvattiin useilla kameroilla. Kisa näytettiin The Wall jättinäytöllä. Katso video tapahtumasta.

City Center makkarapeli

50 vuotta täyttänyttä Helsingin keskustan Makkarataloa juhlittiin isosti Citycenterin kauppakeskuksessa. Osa juhlallisuuksia oli kosketusnäytöillä pelattava makkarapeli, jossa makkaroita pyrittiin pitämään ilmassa mahdollisimman kauan. Pelin toteutti Panic Marketing, Craneworks vastasi pelin teknisestä toiminnasta näytöillä.

SPR Veripalvelu

Suomen Punaisen Ristin Veripalvelun kampanjassa haluttiin kannustaa verenluovutukseen. Craneworks toteutti automaattisesti päivittyvän ”verimittarin”, joka näyttää reaaliajassa veripankissa saatavilla olevan veren määrän veriryhmittäin.


Helsingin Sanomat + iPad

Helsingin Sanomat iPad oli interaktiivinen mainoskampanja kosketusnäytöille, jossa virtuaalisen iPadin sisältö päivittyi automaattisesti uutissyötteellä. Lisäksi kampanjassa oli mahdollisuus tilata lisätietoja iPad + sanomalehti
-tarjouspaketista sähköpostiin.

Carlsberg Euro 2012

Craneworks toteutti Carlsbergille reaaliaikaisen tulospalvelun vuonna 2012 pelattuja jalkapallon Euroopan mestaruuskilpailuja varten. Kisatuloksia esitettiin näyttävästi Clear Channelin Down Town Digital -näyttöverkoston ulkonäytöillä.

Kamppi Helsinki ja 40 miljoonaa kävijää

Kamppi Helsingissä tehtiin kaikkien aikojen kävijäennätys, kun joulukuussa 2016 rikottiin 40 miljoonan käyntikerran rajapyykki. Kampin sisä- ja ulkonäytöillä esitettiin laskuria, jonka avulla 40 miljoonan kävijän täyttymistä pystyi seuraamaan. H-hetkellä diginäytöille laukaistiin juhlavat ilotulitukset merkkihetken kunniaksi.

Xbox One lanseeraus

Kun Xbox One saapui virallisesti Suomeen, tapahtumaa juhlistettiin ilmaiskonsertilla. Kampin Narinkkatorilla. Konserttilavana toimi Suomea jo jonkin aikaa kiertänyt Xbox One -rekka, jonka katolle nousi esiintymään iso joukko kärkiesiintyjiä. Tapahtuman sisältöä streamattiin Kamppi Helsingin The Wall -jätti-LED-näytölle.

Oopperan ja baletin pikkujoulut

Suomen Kansallisooppera ja Kansallisbaletti järjestivät näyttävät pikkujoulut Kampissa vuonna 2014. Lohjan Pyhän Laurin kirkossa samaan aikaan esitetty Oopperan joulukonsertti streamattiin suorana Kampin jättinäytölle ja konserttia seurattiin Narinkkatorille rakennetusta katsomosta. Päivän aikana Kampissa nähtiin myös balettia ja tanssityöpaja.

Lentokentän Vesipromootio

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on toteutettu vesikampanjaa Springin ja hyväntekeväisyysjärjestöjen yhteistyönä. Kampanjassa matkustaja voi ottaa hyllystä vesipullon mukaansa ilmaiseksi tai maksaa siitä haluamansa summan, joka lahjoitetaan kokonaisuudessaan hyväntekeväisyyten. Mukana kampanjoissa on ollut muun muassa Plan ja SPR.

Kaari FOX Play

Toteutimme FOX Playlle erikoiskampanjan yhdessä Clear Channelin ja Panic Marketingin kanssa. Kampanjaa esitettiin kosketusnäytöillä Kauppakeskus Kaaressa, Kamppi Helsingissä, Iso Omenassa ja Sellossa. Kampanjassa oli mahdollista osallistua matkalahjakortin arvontaan.

Madonna musiikkivideon julkistus

Madonan "Give me all your luvin’ " -musiikkivideon Suomen julkaisu toteutettiin Kamppi Helsingin sisä- ja ulkoscreeneillä ja  äänentoistojärjestelmässä. Julkaisu toteutettiin yhtä aikaa useassa eri kaupungissa (mm. Lontoo, New York), osana Clear Channelin kansainvälistä kampanjaa.

Thirty Seconds to Mars Twitter-kampanja

Craneworks oli mukana toteuttamassa Thirty Seconds to Mars -yhtyeen tempausta, jossa yhtyeen uusi bändikuva paljastettiin bändin Twitter-tilille tulleiden twiittien myötä.

Star Wars Kamppi

Toisinaan yksinkertainen on kauneinta. Star Wars -mainos The Wallilla oikeassa jouluisessa ympäristössä sopivalla sloganilla ja vielä erikseen Somessa jaettuna sai mukavasti jakoja ja huomiota ympäri maailmaa.
May the force be with you too!

New Generation Opera -Don Giovanni

Taiteiden yönä 2013 streamasimme New generation Operan esittämän Mozartin Don Giovanni opperaesityksen Aleksanterin teatterista suoraan Kampin The Wall -jättinäytölle. Näin loppuunmyydystä esityksestä voitiin nautiskella myös kesäisessä Helsingin Taiteiden yössä Narinkkatorilla.

Flow Festival Selfiemaatti

Craneworks toteutti yhteistyössä Delicoden ja Clear Channelin kanssa Flow Festareille Selfiemaatin, joka otti festarikäviöistä valokuvan ja jakoi sen Facebookiin. Kuvanottaja ohjasi Selfiemaattia hyväksymään ja jakamaan kuvan käsieleiden avulla.

Jokerit tykkäyskampanja

Helsingin Jokerit- jääkiekkojoukkeelle toteutettu tykkäyksiin reagoiva DS-Facebook-kampanja saavutti valtavan suosion. Kampanjassa yleisö sai hurrata joukkueelle ja tykätä siitä Facebookissa. Kampin jättiulkonäytöllä pyörivä tempaus keräsi ensimmäisenä päivänä yli 15 000 tykkäystä. Ratkaisu toteutettiin yhteistyössä mainostoimisto Nitron kanssa.

DNA Tee oma mainos

DNA:n ”Tee oma mainos” –kampanja toteutettiin yhteistyössä Clear Channelin, Hasan & Partnersin ja Byroon kanssa. Käyttäjät saivat tehdä omia mainoksiaan DNA:n nettisivuilla ja mainokset näytettiin Kampin The Wall jättinäytöllä. Craneworks integroi reaaliaikaisen web-kameran kuvan käyttäjän tekemästä mainoksesta DNA:n nettisivuille.

Gasum Hyvän Ilman Lintu

Gasumin kampanja ”Hyvän ilman lintu” -paremman ilmanlaadun puolesta on hieno esimerkki räätälöidystä ja luovasta Digital Signage –toteutuksesta.  Kampanjassa oli kolme näyttöä (kaksi Helsingissä ja yksi Tampereella), joissa näytettiin tietoa ilmanlaadusta. Craneworksin ratkaisussa näytettiin historiallista ja reaaliaikaista tietoa ilmanlaadusta rinnakkain. Ilmatieteenlaitos tuotti datan ja suunnittelusta sekä konseptista vastasi mainostoimisto SEK & Grey.

DNA Livekesä

Kesällä 2017 useissa kauppakeskuksissa oli mahdollista katsoa ja kokea kesäistä Suomea realiaikaisena livestreamina luonnonkauniista paikoista ympäri Suomea. Toteutus tehtiin yhteistyössä Kuubin kanssa.

Jääkiekon MM-kisat äänestys

Toteutimme Helsingin vuoden 2012 jääkiekon MM-kisoihin interaktiivisen äänestyskampanjan yhteistyössä Clear Channelin kanssa. Kampanjaan pystyi osallistumaan Helsingin avainpaikoilla sijaitsevilla kosketusnäytöillä sekä Down Town Digital -verkoston ulkonäyttöjen kautta. Vastasimme kampanjan visuaalisesta ilmeestä ja tulosten keräämisen teknisestä ratkaisusta.

Sonera Ruutustara

Soneran Ruutustara Interaktiivinen peli toteutettiin Dagmarin ja FWD:n kanssa. Pelissä eri kauppakeskuksissa sijaitsevat pelaajat pelasivat toisiaan vastaan Sonera Ruutustara -peliä reaaliajassa infonäyttöjen välityksellä.

Jääkiekon MM-kisat: Helsinki ja Metro-lehti

Helsingin Kaupunki ja Metro-lehti toteuttivat päivittäin vaihtuvan vuorovaikutteisen äänestyksen kaupungin kosketusnäytöillä toukokuussa 2012. Kahden viikon kampanjan aikana kysyttiin yhteensä 12 ajankohtaista jääkiekon maailmanmestaruuskisoihin liittyvää kysymystä, joihin vastattiin lähes 4000 kertaa. Lisäksi kampanjan aikana julkaistiin kaupunkilaisten Metron toimitukselle lähettämiä kuvia, joista yleisö pääsi kosketusnäyttöjen kautta äänestämään kuvaparin voittajan.

HelsinkiMissio kampanja

Kamppi Helsingissä kerättiin liikkeeseen reagoivalla mainoksella viiden ja kymmenen euron lahjoituksia yksinäisyydestä kärsiville ihmisille. Infonäyttöön integroitiin korttimaksupäätelaite, jonka avulla lahjoituksen pystyi tekemään helposti ja nopeasti.

Siwa / Lähikaupat

Clear Channelin Down Town Digital -näyttöverkostossa esitetyssä kampanjassa säätietoja luettiin reaaliaikaisesti. Ruuduilla näkyvät mainokset valikoituivat säätilan perusteella.

Kamppi Stailauspäivät

Kamppi Helsingin tempauksessa asiakkaita stailattiin ja lopputulos julkaistiin Instagramissa. Sieltä kuvat puolestaan nostettiin automaattisesti näkymään Kampin diginäytöillä ulkona ja sisällä.

HelsinkiMissio joulu

Kampissa soitettiin joululauluja liiketunnistimen avulla ja kerättiin lahjoituksia syrjäytymistä vastaan.

Ota pelit ja lisätty todellisuus osaksi markkinointia

Kokeile rohkeasti uutta ja toteuta kampanjasi näkyvästi! Meillä on pitkä kokemus digitaalisesta ulkomainonnasta ja erikoiskampanjoista, joten meistä saat näkemyksellisen luottokumppanin niin suunnitteluun kuin tekniseen toteutukseen.