Kaupan media käy kuumana! Mutta entä myymälämainonta?
Kaupan median ja digitaalisen mainonnan kasvavaa kiinnostusta todisti hiljattain täyteen varattu Svensk Handelin järjestämä D-Congress Göteborgissa. Tapahtumaan kokoontui vaikuttavat 4 000 innovaattoria ja päättäjää keskustelemaan globaalista verkkokaupasta, intuitiivisesta kaupankäynnistä, kestävästä vähittäiskaupasta ja brändien menestyksestä.

Koska en itse päässyt D-Congressiin ja toimin Etelä-Ruotsista käsin, suuntasin katseeni Pohjois-Euroopan markkinoille. Viime viikolla matkustin Hampuriin D3Coniin, joka on Euroopan suurin digitaalisen mainonnan tulevaisuutta käsittelevä konferenssi. Tapahtuma järjestettiin valtavassa, 3 000 neliömetrin kokoisessa Cinamaxx-elokuvakeskuksessa, ja tunnelma oli sähköinen. Valkoisiin tennareihin pukeutuneet digimarkkinoijat keskustelivat kiihkeästi alan uusimmista trendeistä – melutaso oli korviahuumaava.
Tekoälyn rooli mainonnassa
Yksi D3Conin keskeisistä havainnoista oli tekoälyn (AI) nopea kehitys mainonnassa. Tekoäly ei ole enää vain tekstin ja kuvien generointia – se mullistaa luovuuden ja kampanjoiden optimoinnin. Asiantuntijat olivat yksimielisiä siitä, että tekoäly jatkaa alan muovaamista seuraavin tavoin:
- Suurten ja monimutkaisten tietomäärien analysointi
- Mediavalinnan ja strategisen päätöksenteon tehostaminen
- Ohjelmallisen mainonnan kehittäminen ennakoivan optimoinnin avulla
Kaupan median räjähdysmäinen kasvu
Kaupan media, erityisesti digitaalisessa ympäristössä, kehittyy huimaa vauhtia. Alan terminologia laajenee jatkuvasti – Commerce Media, On-Site Retail Media, Off-Site Retail Media, CTV, Cookieless, Identifier Solutions, Privacy-Preserving Technology, Data Cleanrooms, AI ja paljon muuta. Ei siis ihme, että näitä aiheita käsittelevät konferenssit myydään loppuun kerta toisensa jälkeen.
D3Conin keskeinen teema? Data. Data. Data. Ohjelmallinen mainonta perustuu dataan, eikä digitaalinen kaupan media ole tässä poikkeus.

Myymälänäkulma: Tietoon perustuva kaupan media
Palattuani kotiin aloin pohtia: Mikä on myymälöissä toteutettavan kaupan median tilanne, ja kuinka arvokasta sen data on? Digitaalinen mainonta ja kaupan media tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia ansaita rahaa datan ja yleisöjen avulla, mutta monimutkaisuus voi olla iso este. Pitkällä aikavälillä myymälöissä toteutettava kaupan media ja verkkokaupan media sulautuvat saumattomasti yhteen, jolloin kivijalkaliikkeet muuttuvat reaaliaikaisiksi kanaviksi ostopäätösten syntymiseen.
Vaikka tämä täysi integraatio on vielä edessäpäin, jo nyt voi tehdä paljon ilman, että tarvitsee uppoutua syvälle verkkomainonnan järjestelmiin. Myymäläsi data voi auttaa sinua:
- Kohdentamaan viestisi oikealle yleisölle
- Automatisoimaan viestien julkaisemisen
- Kaupallistamaan kaupan median arvon
Jotkut yritykset jo yhdistävät kanta-asiakaskorttien dataa, asiakassähköposteja ja kassajärjestelmän tietoja verkkodataan ja jalostavat niitä datan puhdistushuoneissa (data cleanrooms). Toiset taas hyödyntävät yksinkertaisempaa demografista dataa ja myyntitilastoja, kuten tietoa siitä, mihin aikaan tietyt asiakasryhmät vierailevat tietyissä myymälöissä. Riippumatta siitä, missä vaiheessa olet, jäsennelty lähestymistapa auttaa hyödyntämään kaupan median mahdollisuudet parhaalla mahdollisella tavalla.
Avain kaupan median arvon löytämiseen
Myymäläsi dataa hyödyntämällä voit:
- Tunnistaa kohdeyleisösi
- Hyödyntää automaatiota sisällön julkaisemisessa
- Kaupallistaa myymäläsi yleisön tehokkaasti
Parasta on se, että ottamalla käyttöön tulevaisuuteen kestävän järjestelmän, kuten Gartner Groupin tunnustaman In Store IMPACT -alustan, voit kasvattaa hallintaasi myymäläsi datasta ja kehittää samalla kyvykkyyksiäsi. Tarjoamme pääsyn mediakaupan työkaluihin, itsepalveluvaihtoehtoihin kauppakumppaneille sekä integraation ohjelmallisiin markkinapaikkoihin.
Ja mikä tärkeintä: myymälässä toteutettava kaupan media voi tavoittaa enemmän ihmisiä kuin verkkomainonta. Suuret mahdollisuudet ovat vasta avautumassa. Älä anna aiheen monimutkaisuuden estää sinua – jo ensimmäinen askel tuo konkreettisia hyötyjä.
Jos haluat tietää lisää näistä mahdollisuuksista, ota rohkeasti yhteyttä!