Retail media on jo mullistanut online-markkinoinnin määrittelemällä uudelleen sen, mitä media oikeastaan on. Se on siirtänyt painopisteen perinteisistä mainoskanavista kohti kaupan dynaamisia, dataohjautuvia alustoja, jotka mahdollistavat brändeille ennennäkemättömän tarkan kohdentamisen ja mainonnan vaikutuksen mittaamiseen. Retail median kasvu jatkuu vauhdilla, ja viimeisen vuoden aikana myös in-store retail media on noussut keskiöön. Tämän alan suomalaiset edelläkävijät, Craneworks ja Doohlabs, vievät nyt osaamisensa Ruotsiin. Mitä tämä tarkoittaa Ruotsalaisille kaupan alan yrityksille?
Retail media: Amazonista maailmanlaajuiseksi ilmiöksi
Retail media sai alkunsa verkossa, kun Amazon muuttui jälleenmyyjästä mediamyynnin voimatekijäksi. Sen sijaan, että se olisi pelkästään myynyt tuotteita, Amazon antoi brändeille mahdollisuuden mainostaa kohdennetusti. Hyödyntämällä yksityiskohtaisia asiakasanalyysejä Amazon pystyi yhdistämään tuotteet potentiaalisiin ostajiin ennennäkemättömällä tarkkuudella, mikä johti huikeisiin tuloksiin mainostajille. Nykyään Amazon tienaa mainonnalla enemmän kuin vähittäiskaupasta.
Kun retail median kannattavuus kävi ilmeiseksi – sen voittomarginaalien ollessa jopa yli kymmenkertaisia perinteiseen vähittäiskauppaan verrattuna – muut suuret jälleenmyyjät seurasivat perässä. Esimerkiksi Walmart on ottanut retail median strategiansa ytimeen, ja se tuottaa jo kolmanneksen yrityksen operatiivisesta voitosta. Tämä murros etenee huimaa vauhtia ja muuttaa myös suurimpien jälleenmyyjien liiketoimintamalleja.
Coresight Research -raportin mukaan globaalin retail median markkinan odotetaan kasvavan 179,5 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä, ja sen vuotuinen kasvuennuste vuosille 2023–2028 on 14,1 %. Yhdysvallat on markkinan johtaja, mutta Eurooppa on kirimässä nopeasti kiinni, ja trendi leviää myös muihin alueisiin.
Retail media laajenee perinteisen kaupan ulkopuolelle
Retail media ei enää rajoitu perinteiseen vähittäiskauppaan, jossa kuluttajatuotteita myyvät kaupat hyödyntävät sitä. Nykyään myös esimerkiksi matkailu-, kuntoilu- ja rahoitusalat hyödyntävät omia asiakasdatan lähteitään rakentaakseen tehokkaita kaupan median verkostoja.

Esimerkiksi kuntokeskusketjut, kuten LA Fitness, käyttävät kanta-asiakasohjelmiaan tarjotakseen mainostajille terveystietoisia yleisöjä. Matkailualan yritykset, kuten Delta Airlines ja WHSmith, ovat lanseeranneet omia retail media -verkostojaan tavoittaakseen kuluttajat matkustamisen eri kontaktipisteissä.
Erityishuomion ansaitsee T-Mobile, jolla on 30 000 myymälänäyttöä mainostajien käytettävissä. Lisäksi yritys on solminut yhteistyösopimuksia suoratoistopalveluiden kanssa ja ostanut DOOH-teknologiayhtiö Vistar Median 600 miljoonalla dollarilla varmistaakseen näkyvyyden markkinoinnin kaikissa vaiheissa.
Retail media ei ole enää siis kauppiaiden etuoikeus. Kaikki toimialat, joilla on laaja asiakaskunta ja arvokasta yleisödataa, voivat hyödyntää tätä kasvavaa trendiä ja laajentaa retail median mahdollisuuksia entistä pidemmälle.
In-store retail median nousu
Yli 80 % ostopäätöksistä tehdään yhä kivijalkamyymälöissä, mikä tarkoittaa, että in-store retail median potentiaali on valtava. Toisin kuin verkossa, sen käyttöönotto fyysisissä kaupoissa on ollut hitaampaa, koska se vaatii erilaisten myymälärakenteiden huomioimista, kilpailua muiden myymälämainonnan muotojen kanssa ja usein olemassa olevien järjestelmien integrointia. Lisäksi tarvitaan erityistä teknologiaa kohderyhmien tavoittamiseen, sitoutumisen mittaamiseen ja reaaliaikaisen sisällön tarjoamiseen. Tilanne kehittyy kuitenkin nopeasti, ja suuria in-store retail media -verkostoja on jo käynnistetty eri puolilla maailmaa.

Kaupan ja muiden toimijoiden ensimmäisen osapuolen data yhdistettynä reaaliaikaisiin myyntitietoihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat ostopäätöksen hetkellä. Alan edelläkävijät ovat jo osoittaneet, että mainostajat ovat valmiita sijoittamaan merkittävästi näkyäkseen fyysisissä ostosympäristöissä, mikä vauhdittaa osaltaan in-retail retail median eksponentiaalista kasvua.
In-store retail media on paljon enemmän kuin pelkät näytöt
Vaikka digitaaliset näytöt ovatkin in-store retail median keskeisin väline, se on paljon enemmän kuin vain perinteistä näytöillä tapahtuvaa mainontaa. Jotta voi menestyä tällä alueella, tarvitaan:
- Työkaluja asiakasdatan turvalliseen hallintaan ja sen muuntamiseen myytäviksi mediatuotteiksi.
- Järjestelmiä, joiden avulla mediaa voidaan myydä useiden kanavien kautta (esim. suoramyynti mainostajille ja itsepalveluratkaisut).
- Kehittynyttä teknologiaa, joka mahdollistaa kohdennetun mainonnan jopa yksittäisen näytön tasolla.
- Analytiikkatyökaluja, joilla kampanjan tuloksia voidaan mitata ja raportoida mainostajille.

Näyttöjen lisäksi myös audioverkostot ovat tärkeä osa mediakokonaisuutta, ja esimerkiksi erilaisia sensoreita käytetään yleisövirtojen mittaamiseen. Moniaistillinen markkinointikin on kovaa vauhtia tulossa osaksi in-store retail mediaa.
Craneworks ja Doohlabs: In-store retail median edelläkävijät

Craneworks ja Doohlabs ovat vuosien kokemuksellaan alansa johtavia toimijoita in-store retail mediassa.
- Craneworks on erikoistunut in-store retail media -verkostojen suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon. Craneworks on Suomen johtava digital signage -alan yritys, joka tarjoaa nyt retail media -palveluitaan myös Ruotsissa.
- Doohlabs on kehittänyt vuodesta 2019 lähtien edistynyttä teknologiaa in-store retail median tarpeisiin. Sen In-Store IMPACT -alusta tarjoaa kaikki työkalut retail media -verkostojensa perustamiseen ja operointiin. Se voidaan tarvittaessa myös integroida jo asiakkaan käytössä olevaan digital signage -ohjelmistoon.
Molemmat yritykset keskittyvät nimenomaisesti in-store retail mediaan, mikä mahdollistaa vertaansa vailla olevan asiantuntemuksen ja räätälöidyt ratkaisut.
Miksi Ruotsiin?
Pohjoismaiden vähittäiskauppamarkkinoilla on paljon yhteisiä piirteitä, mikä tekee liiketoiminnan laajentamisesta vaivatonta. Monet ketjut toimivat sekä Suomessa että Ruotsissa.
Craneworksille laajentuminen Ruotsiin on luonnollinen kehitysaskel, sillä yritys palvelee jo Suomen rajat ylittäviä asiakkaittaan. Doohlabsin In-Store IMPACT -alusta on puolestaan testattu ja todettu toimivaksi eri puolilla maailmaa ja Ruotsissa toimii merkittäviä kansainvälisiä ketjuja.
Ruotsalaisilla vähittäiskauppiailla ja mediayrityksillä on nyt erinomainen mahdollisuus hyödyntää Craneworksin ja Doohlabsin huippuosaamista ja teknologiaa. Kannattaa ottaa yhteyttä ja selvittä, kuinka voit hyödyntää in-store retail mediaa liiketoimintasi kehittämiseen myös Suomen rajojen ulkopuolella!