Aistimarkkinointi

Vaikuta ostokäyttäytymiseen aistien avulla

Aistimarkkinointi on suora väylä ihmisen tunteiden ja mielikuvien maailmaan. Luomalla positiivisia aistijälkiä vahvistat tuotteiden ja brändien laatumielikuvaa. Aistimarkkinoinnilla vaikutat asiakkaan toimintaan ostopäätöksen hetkellä. 
Kysy lisää
Mikä ihmeen aistimarkkinointi?
Aistimarkkinoinnissa on kyse aistien kautta tehtävästä vaikuttamisesta ihmisen toimintaan. Parhaimmillaan se toimii kaupallisessa ympäristössä asioivan ihmisen toimintaan ostopäätöksen hetkellä. Aistimarkkinoinnilla pyritään vaikuttamaan ostokäyttäytymiseen luomalla tunnelmia, tunteita, muistoja, mielihyvää ja assosiaatioita kuormittamatta ihmisen tiedollista prosessointia. 
Näkö- ja kuuloaisti ovat hallitsevia aistejamme arjessa ja siksi markkinoinnissakin käytetään eniten audiovisuaalisia vaikutuskeinoja. Muut aistimme: haju, maku ja tunto ovat alihyödynnettyjä vaikutusreittejä, niiden huimasta potentiaalista huolimatta. Monikanavaisella aistivaikuttamisella otetaan käyttöön kaikki tavat vaikuttaa asiakasviihtyvyyteen ja ostokäyttäytymiseen toimipaikassa.

Markkinoi kaikille aisteille

Päivittäisen aistinvaraisen toimintamme voidaan ajatella muodostavan 200 yhteispistettä. Näistä pisteistä kukin aisti edustaa painoarvonsa mukaista osaa. Aistimarkkinoinnin ydintä on hyödyntää useita aisteja yhtäaikaisesti – mitä enemmän pisteitä täyttyy, sitä paremmat mahdollisuudet markkinoijalla on tuottaa haluttu vaikutus.
Näkö
Ihmisen arjen vallitsevin aisti, jonka osuus päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme on 58 pistettä.
Erityispiirteet: Näkö on ihmisen aisteista kuormitetuin ja sen huomiosta käy jatkuvasti kova kilpailu. Ostoympäristössä liikkuva kuva vangitsee katsetta tehokkaimmin. Kuvien ja videon selkeys ja helppolukuisuus nopeuttavat viestien kulkua.
Ratkaisu: BCN Digital Signage info- ja mainosnäytöt
Kuulo
Markkinoinnissa näön ohella käytetyin reitti asiakkaan tietoisuuteen. Se muodostaa 45 pistettä päivittäisestä toiminnastamme.
Erityispiirteet: Ääniteoksilla voidaan tehdä kaikkiin tiloihin ainutlaatuinen ja omaleimainen tunnelma. Ääniteokset vaikuttavat myyntiin ja brändikuvaan positiivisesti.
Ratkaisu: Digital Signage Audio -palvelu
Haju
Näköaistin jälkeen vallitsevin aistimme, jonka osuus päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnasta on 47 pistettä. 
Erityispiirteet: Reagoimme tuoksuihin emotionaalisesti. Tuoksut kulkevat suoraan aivojemme tunteista ja muistoista vastaaville alueille, ilman rationaalista prosessointia. Tuoksut vaikuttavat pitkälti tiedostamattamme.
Ratkaisu: Tuoksumarkkinointi
Tunto
Aisteistamme vähäisimmässä käytössä, muodostaen 15 pistettä päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme. 
Erityispiirteet: Kosketus on muista aisteistamme poiketen suora aisti, eli kuluttajat voivat tuntea vain sen, mikä on heidän välittömässä läheisyydessään.
Ratkaisu: Tuotepakkausten muotoilu, materiaalivalinnat ja koko. Kosketusnäytöt ja haptiset näyttöratkaisut.
Maku
Vastaa 35 pistettä päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme. 
Erityispiirteet: Makuaisti liittyy läheisesti hajuaistiin, eikä ihminen pysty erottamaan tarkasti makuja ilman yhteistoimintaa hajuaistin kanssa. 
Ratkaisu: Maistatukset, tuoksumarkkinointi


Pisteytys: Martin Lindström, neuromarkkinoinnin pioneeri
Nouseva trendi: tuoksumarkkinointi
Tuoksumarkkinointi on yksi markkinoinnin alan nousevista trendeistä. Tuoksumarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa suoraan ihmisen tiedostamattomaan, tunteita ja muistia säätelevään aivojen osaan. Herättämällä positiivisia mielikuvia ja tunnemuistoja tuoksujen avulla voidaan lisätä markkinoitavan tuotteen houkuttelevuutta. Miellyttäväksi koetut tuoksut herättävät positiivisia tunteita. Yhdistämällä miellyttävä tuoksu tuotteeseen tai tuoteryhmään tai kokonaiseen liikkeeseen, voidaan tutkitusti parantaa laatumielikuvia ja lisätä myyntiä.
Craneworks tekee yhteistyötä tuoksumarkkinointiin erikoistuneen Sevende Aromasin kanssa. Yhteistyö perustuu tutkittuun tietoon ja maailmankin mittakaavassa ainutlaatuiseen tuotekehitykseen eri aistiärsykkeiden hyödyntämisessä markkinoinnissa.
Lue lisää tuoksumarkkinoinnista blogistamme
  • Hajuaisti on ihmisen tunteikkain aisti
  • Tunteiden ja hajun välinen läheinen yhteys on neuroanatomisesti ja psykofyysisesti todistettu
  • Hajuaisti välittää viestit aivojen osiin, jotka vastaavat tunteista ja muistoista - järki ei vaikuta matkalla aivoihin
  • Kaikissa muissa aisteissa ajatellaan ennen kuin reagoidaan, mutta tuoksujen kohdalla aivot reagoivat ennen kuin ajatellaan
  • Reagoimme tuoksuun emotionaalisesti - miellyttävät tuoksut herättävät myönteisiä tunteita

Moniaistikeskus

Tehokkainta vaikuttamista ostokäyttäytymiseen

Moniaistikeskus on Craneworksin kehittämä myynnin ja markkinoinnin tehoratkaisu, jossa hyödynnetään innovatiivisesti aistivaikuttamista. Se on tehokas keino vaikuttaa ostokäyttäytymiseen ja lisätä tuotteiden kiinnostavuutta ja myyntiä. Aistikeskus soveltuu erinomaisesti promopaikkojen toteutukseen ja tuotteiden in-store-myynnin kasvattamiseen.
Lue lisää
Kesko
Asiakas
K-Supermarket Hertta
Paikka
Herttoniemi, Helsinki
Aistimarkkinoinnilla tuloksia
Kävimme haastattelemassa Herttoniemen K-Supermarket Hertan kauppiasta Markus Rannetta liittyen moniaistikeskuksen tuomiin tuloksiin. Katso videolta mitä mieltä Markus oli laitteesta ja yhteistyöstämme.
Veikkaus logo
Asiakas
Veikkaus
Paikka
Nokia Areena, Tampere
Tuotteet ja palvelut
BCN Digital Signage
BCN Digital Signage Audio
BCN Templates
BCN Scents
BCN Experience Management
Veikkaus Casino Tampere:
Asiakaselämys kaikilla aisteilla
Uusi Casino Tampere avautui Nokia Arenan yhteyteen keskiviikkona 15.12. Kasinon sydämeen on rakennettu audiovisuaalinen elämyskokonaisuus, joka on täysin poikkeuksellinen koko maailman mittakaavassa. 
Casino tarjoaa modernin viihtymispaikan täysi-ikäisille. Pöytäpelien ja peliautomaattien lisäksi asiakkaille tarjoutuu uudenlainen elämysmaailma kasinoa halkovan Virta-elämysalueen muodossa.
Virta on Craneworksin ja yhteistyökumppaneiden toteuttama elämyskokonaisuus, joka hyödyntää kuvaa, ääntä, tuoksuja ja valoja. Digitaalinen Virta kulkee kasinon halki asiakkaita viihdyttävänä monikanavaisena kokemusalueena. Elämystenhallinnan ytimessä ovat korkean resoluution led-seinät, matalaresoluutioiset led-rimaseinät, 12.1-kanavainen elämysäänijärjestelmä sekä vuodenaikateemojen mukaan vaihtuvat videot, äänet, tuoksut ja valot. 
Kokonaisvaltaista aistikokemusta hallitaan Craneworksin sisaryritys Doohlabsin kehittämällä ainutlaatuisella elämystenhallintajärjestelmällä, joka ohjaa tilassa kuvien lisäksi erilaisia tuoksu- ja äänimaisemia. 
Virta on toteutettu yhteistyössä Craneworksin sisaryhtiö Doohlabsin sekä Sevende Aromasin, Muuanin, Amerikan ja Monographicin kanssa.
Heräsikö kiinnostus?
Viritä asiakkaidesi aistit oikealle ostotaajuudelle ja ota toimipaikkasi markkinointi kokonaisvaltaisesti haltuun nyt.
Me Craneworksilla autamme ilomielin. Ota yhteyttä niin kerromme lisää.
Ota yhteyttä