Päivittäisen aistinvaraisen toimintamme voidaan ajatella muodostavan 200 yhteispistettä. Näistä pisteistä kukin aisti edustaa painoarvonsa mukaista osaa. Aistimarkkinoinnin ydintä on hyödyntää useita aisteja yhtäaikaisesti – mitä enemmän pisteitä täyttyy, sitä paremmat mahdollisuudet markkinoijalla on tuottaa haluttu vaikutus.
Näkö
Ihmisen arjen vallitsevin aisti, jonka osuus päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme on 58 pistettä.
Erityispiirteet: Näkö on ihmisen aisteista kuormitetuin ja sen huomiosta käy jatkuvasti kova kilpailu. Ostoympäristössä liikkuva kuva vangitsee katsetta tehokkaimmin. Kuvien ja videon selkeys ja helppolukuisuus nopeuttavat viestien kulkua.
Ratkaisu: BCN Digital Signage info- ja mainosnäytöt
Kuulo
Markkinoinnissa näön ohella käytetyin reitti asiakkaan tietoisuuteen. Se muodostaa 45 pistettä päivittäisestä toiminnastamme.
Erityispiirteet: Ääniteoksilla voidaan tehdä kaikkiin tiloihin ainutlaatuinen ja omaleimainen tunnelma. Ääniteokset vaikuttavat myyntiin ja brändikuvaan positiivisesti.
Ratkaisu: Digital Signage Audio -palvelu
Haju
Näköaistin jälkeen vallitsevin aistimme, jonka osuus päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnasta on 47 pistettä.
Erityispiirteet: Reagoimme tuoksuihin emotionaalisesti. Tuoksut kulkevat suoraan aivojemme tunteista ja muistoista vastaaville alueille, ilman rationaalista prosessointia. Tuoksut vaikuttavat pitkälti tiedostamattamme.
Ratkaisu: Tuoksumarkkinointi
Tunto
Aisteistamme vähäisimmässä käytössä, muodostaen 15 pistettä päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme.
Erityispiirteet: Kosketus on muista aisteistamme poiketen suora aisti, eli kuluttajat voivat tuntea vain sen, mikä on heidän välittömässä läheisyydessään.
Ratkaisu: Tuotepakkausten muotoilu, materiaalivalinnat ja koko. Kosketusnäytöt ja haptiset näyttöratkaisut.
Maku
Vastaa 35 pistettä päivittäisestä aistinvaraisesta toiminnastamme.
Erityispiirteet: Makuaisti liittyy läheisesti hajuaistiin, eikä ihminen pysty erottamaan tarkasti makuja ilman yhteistoimintaa hajuaistin kanssa.
Ratkaisu: Maistatukset, tuoksumarkkinointi