Uusi Casino Tampere avautui Nokia Arenan yhteyteen loppuvuodesta 2022. Kasinon sydämeen on rakennettu audiovisuaalinen elämyskokonaisuus, joka on täysin poikkeuksellinen koko maailman mittakaavassa.
Casino tarjoaa modernin viihtymispaikan täysi-ikäisille. Pöytäpelien ja peliautomaattien lisäksi asiakkaille tarjoutuu uudenlainen elämysmaailma kasinoa halkovan Virta-elämysalueen muodossa.
Virta on Craneworksin ja yhteistyökumppaneiden toteuttama elämyskokonaisuus, joka hyödyntää kuvaa, ääntä, tuoksuja ja valoja. Digitaalinen Virta kulkee kasinon halki asiakkaita viihdyttävänä monikanavaisena kokemusalueena. Elämystenhallinnan ytimessä ovat korkean resoluution led-seinät, matalaresoluutioiset led-rimaseinät, 12.1-kanavainen elämysäänijärjestelmä sekä vuodenaikateemojen mukaan vaihtuvat videot, äänet, tuoksut ja valot.
Kokonaisvaltaista aistikokemusta hallitaan Craneworksin sisaryritys Doohlabsin kehittämällä ainutlaatuisella elämystenhallintajärjestelmällä, joka ohjaa tilassa kuvien lisäksi erilaisia tuoksu- ja äänimaisemia.
Virta on toteutettu yhteistyössä Craneworksin sisaryhtiö Doohlabsin sekä Sevende Aromasin, Muuanin, Amerikan ja Monographicin kanssa.
Craneworks on vastannut keväästä 2019 alkaen Suomen St1 ja Shell -asemaverkoston lähes 500 aseman infonäyttöverkoston suunnittelusta ja toteuttamisesta. Asemakonseptin uudistamisen lisäksi suunnittelimme sisustukseen useita erilaisia näyttökoteloita ja menuseinäkkeitä. Tarjoamme yhtiölle kokonaispalveluna ratkaisuja, jotka sisältävät muun muassa kartoitukset, asennukset, mainosaineistojen esityspohjien suunnittelun ja näyttöjen etävalvonnan.
St1 on kehittynyt parin vuosikymmenen aikana suomalaisesta huoltoasemaketjusta pohjoismaiseksi energiakonserniksi, jonka jakeluasemaverkosto käsittää 1300 St1 – ja Shell-huoltoasemaa niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin. Yhtiö tarjoaa korkealaatuisia polttoaineita ja palveluita pohjoismaisille autoilijoille. Yhtiön kaksi brändiä, St1 ja Shell, täydentävät toisiaan vahvoine palvelukonsepteineen.
Huoltoasemilla käy päivittäin yli 600 000 asiakasta. Miehitetyillä asemilla liiketoiminnan keskeiseen rooliin on noussut digitaalinen infonäyttöjärjestelmä, joka koostuu asemakohtaisesti 5-10 sisänäytöstä ja mittarikentän pumppunäytöistä.
Pumppunäyttöjen ohjelmistointegraatio on toteutettu yhdessä sisaryritys Doohlabsin kanssa. Craneworksin BCN Digital Signage ohjelmisto mahdollistaa nopeasti ja vaivattomasti monipuolisten asiakaskampanjoiden ja informaation esittämisen.
St1 teki vuoden 2018 lopulla perusteellisen kilpailuttamisen ja vertailun Digital Signage -järjestelmästä ja valitsi uudeksi järjestelmätoimittajaksi Craneworksin. Valintaperusteissaan St1 ilmoitti muun muassa seuraavaa:
”Valittu toimittaja, Craneworks, on tasaisen varma suorittaja kaikilla arvioimillamme osa-alueilla. Toimittajan ammattimaisuus ja selkeä kokonaisuuden hahmottaminen sekä kyky tuottaa lisäarvoa asiakkaalle tulevaisuudessa korostuivat. Vertailussamme ero valitun toimittajan ja muiden välille muodostui niin selkeäksi, että yhden tai kahden osa-alueen merkittävä parannuskaan ei muuta lopputulosta.”
Suuresta koosta ja liikemäärästä huolimatta Mall of Triplassa ei eksytä. Siitä pitää huolen
asiakaskokemus edellä suunniteltu digitaalinen opastusratkaisu. Lue lisää ja tutustu muihin referensseihimme.
Mall of Tripla Helsingin Keski-Pasilassa on pohjoismaisessakin mittakaavassa jättimäinen hanke. Se sisältää 85 000 m2, eli 50 jalkapallokentällistä liiketilaa, 250 liikettä ja on lisäksi vilkas julkisen liikenteen solmukohta. YIT ja Mall of Tripla valitsivat Craneworksin toteuttamaan vaativan projektin, jossa kauppakeskukselle suunniteltiin ja toteutettiin moderni digitaalinen opastusratkaisu.
BCN Dynamic Wayfinding –järjestelmä opastaa Mall of Triplan asiakkaat liikkeiden ja palveluiden luokse, tarjoaa ajantasaista ja alati päivittyvää tietoa ja tarjouksia, älykkäät hakutoiminnot sekä julkisen liikenteen aikataulutiedot ja opastuksen pysäkeille. 3D-kartta ja käyttöliittymä ovat paitsi graafiselta toteutukseltaan edistyksellisiä, myös suunniteltu takaamaan käyttäjälle mutkaton käyttökokemus.
Digitaalisen opastusratkaisun suunnittelussa on otettu huomioon esteettömyys ja ratkaisun sopivuus eri asiakasryhmille. Järjestelmä soveltuu nopeaan liiketilojen etsintään mutta myös vaativampaan tiedonhakuun. Myös kansainvälisyys on huomioitu ja opastusta tarjotaan viidellä eri kielellä.
BCN Dynamic Wayfinding -järjestelmä näyttää asiakkaille liiketilojen sijainnin lisäksi ajantasaista tietoa kauppakeskuksen liikkeistä ja palveluista sekä tarjouksista ja tapahtumista. Ajantasaisuuden mahdollistaa järjestelmän integraatio kauppakeskuksen datajärjestelmän kanssa. Wayfinding on integroitu myös julkisen liikenteen aikataulutietoihin, minkä lisäksi se myös opastaa oikealle pysäkille.
Täysin uudistuneessa Riihimäen Prismassa asioinnin sujuvuutta lisättiin digitaalisten näyttöratkaisujen avulla.
Riihimäen Prisma avattiin elokuussa 2019 täysin remontoituna ja uudistettuna. Hypermarketti sai uudistuksessa paitsi lisää avaruutta ja palvelukonsepteja myös kokonaisvaltaisen digitaalisen näyttöratkaisuverkoston. Diginäyttökokonaisuus on koko S-ryhmän hypermarkettiketjun kattavin ja näyttävin.
Marketissa on näyttöjä aina lähtien pienistä seinämallin 43-tuumaisista DS-näytöistä valtaviin katosta vaijerikiinnitettyihin 98-tuumaisiin UHD LED –näyttöihin. Tiedotteiden ja mainossisältöjen oikea-aikaisuudesta huolehditaan BCN DS –järjestelmällä. Visuaalisen näyttöviestinnän lisäksi Prisma Riihimäki hyödyntää BCN DS –järjestelmää myös kuulutusten ja äänimainosten toistamiseen.
Yksi Prisman konseptiuudistuksista on uudenlainen ruokatori. Digitaaliset näytöt toimivat konseptissa mainospintoina sekä ruokatorin omille tarjouksille että muille kampanjoille.
Kassakäytävien katseenvangitsijana toimii valtavat 86-tuumaiset katosta ripustetut kaksipuoleiset UHD-näytöt.
Avarilla kauppakäytävillä katosta kiinnitetyt kaksipuoleiset mainosnäytöt herättävät huomiota ja toimivat oivallisina kampanjapintoina.
Digitaalinen viestintä voi olla näyttävää myös pienemmillä pinnoilla. Tuotteiden läheisyyteen sijoitetut näytöt sulautuvat osaksi myymälää tuoden esiin ajantaisaista tietoa tarjouksista ja kampanjoista.
Helsingin Kalasatamaan syksyllä 2018 valmistunut kauppakeskus Redi houkuttelee asiakkaita isoilla mainospinnoilla.
Syyskuussa 2018 avattu kauppakeskus Redi sijaitsee nopeasti kasvavassa Helsingin Kalasatamassa. Se on osa SRV:n rakenteilla olevaa kokonaisuutta, johon kuuluu kahdeksan tornitaloa ja pysäköintikeskus.
Redistä tuli valmistuttuaan kantakaupungin suurin ja modernein kauppakeskus, ja samoilla määreillä voi luonnehtia myös sen Digital Signage -ratkaisuja. Redissä on panostettu erityisesti mainontaan ja viestintään isoilla digitaalisilla pinnoilla. Mainospintoina toimii yhteensä kymmenen Craneworksin toimittamaa LED-taulua, joista puolet on asennettu kauppakeskuksen sisälle ja puolet ulkoseinille. Näyttävyyttä on haettu erityisesti rakennuksen kulmaan asennetulla kahden LED-taulun muodostamalla saumattomalla kulmaratkaisulla. Kulma-LED-ratkaisu on tiettävästi ensimmäinen laatuaan Suomessa.
Redin markkinointipäällikkö Heli Vainion mukaan digitaaliset mainospinnat ovat kauppakeskukselle paitsi merkittävä tulonlähde myös tärkeä kanava tiedottaa kauppakeskuksen omista tapahtumista. Infonäyttötoteemien ja LED-taulujen hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa tekevät Redistä yhden pohjoismaiden merkittävimmän digitaalisilla pinnoilla viestivän kauppakeskuksen.
Ulkomainospintoina toimii viisi Craneworksin toimittamaa LED-taulua. Näistä ratkaisuista kaikkein modernein ja näyttävin on Hermannin Rantatien ja Leonkadun kulmaan asennettu kahden LED-taulun muodostama saumaton kulmaratkaisu. Se mahdollistaa uudenlaista visuaalista ilmaisua mainossisällöille, kun sisällöt ovat esitettävissä sekä yksittäin että kulman yli kahdella pinnalla.
LED-taulujen lisäksi toimitimme Rediin myös 15 infonäyttötoteemia. Sisätiloissa sijaitsevat toteemit on kustomoitu Redin ilmeen mukaisiksi ja ne toimivat sekä kosketusnäytöllisinä opasteina että mainospintoina.
Sisämainonnassa Redi hyödyntää viittä näyttävää sisä-LED-taulua. Monipuoliset sisällöt yhdistettynä vilkkaille paikoille sijoitettuihin isoihin LED-tauluihin auttavat tehostamaan erilaisten kohderyhmien tavoittamista.
Lahden ammattikorkeakoulusta kuoriutui digitaalinen suunnannäyttäjä uuden kampuksen käyttöönoton myötä.
Lahti nousi rytinällä vetovoimaisten opiskelijakaupunkien kärkeen, kun Lahden ammattikorkeakoulu LAMK avasi uuden digitalisoidun kampuksensa syyskuussa 2018. Uudistuksen myötä LAMKista tuli oppimisympäristöltään yksi maailman edistyksellisimmistä korkeakouluista. Keskeisessä ja näkyvässä roolissa oppilaitoksen digimuodonmuutosta on toimittamamme ja asentamamme Digital Signage –kokonaisuus, johon kuuluu LED-näyttöjä, videoseiniä, info- ja mainosnäyttöjä sekä kosketusnäytöllisiä opastusnäyttöjä. Näytöillä esitettävien sisältöjen hallinnointi tapahtuu BCN Digital Signage –järjestelmällä ja opastus BCN Dynamic Wayfinding -järjestelmällä.
LAMK hyödyntää Digital Signage -järjestelmää monenlaiseen tiedottamiseen ja viestintään. Digital Signage on osa LAMKin ekosysteemiä, jossa yhdistyvät tulevaisuuden opiskelutekniikat, työelämä, vastuullisuus ja digitaaliset ratkaisut. Kampus toimii oppilaitoksen lisäksi monitoimitalona, jossa kaikki koulun yksiköt sekä useat yhteistyökumppanit sijaitsevat saman katon alla.
Uuden kampusrakennuksen sisäänkäynnille asennettiin näyttävä 3.8 x 6.5 m sisä-LED-seinä. Lähes 25 m² näyttö takaa erinomaisen näkyvyyden oppilaitoksen tapahtumille, tiedotteille ja mainoksille.
Tärkeässä roolissa LAMKin digitaalisia ratkaisuja on interaktiivinen opastus. Taloon asennettiin yhdeksän kosketusnäytöllistä infonäyttötoteemia, joiden avulla opiskelijat ja vierailijat löytävät tehokkaasti etsimänsä tilat ja palvelut. Opastus hoituu BCN Dynamic Wayfinding –järjestelmällä.
Digital Signage –näytöillä oppilaitos voi esimerkiksi mainostaa talon tapahtumia tai kertoa eri tilojen varaustilanteesta ja aukioloajoista. Opiskelijat saavat osallistua aineistojen suunnitteluun, jolloin Digital Signage toimii myös oppimisen ja ilmaisun kanavana.
Etelä-Ruotsissa sijaitseva Linköping on vilkas ja kansainvälinen opiskelijakaupunki, jonka yliopistossa opiskelee vuosittain 32 000 opiskelijaa. Yliopistoon valmistui kesällä 2019 uusi hallinto- ja kirjastopalvelurakennus Studenthuset, jonne Craneworks suunnitteli ja toteutti digitaalisen opastusjärjestelmän.
Arkkitehtonisesti uljas seitsemän kerroksinen rakennus pitää sisällään viisi kirjastokerrosta, hallintokerroksen, opiskelu- ja luentosaleja, ryhmätyöskentelyhuoneita, vapaa-ajanviettotiloja sekä kahvilan ja ravintolan. BCN Dynamic Wayfinding-järjestelmän avulla opiskelijat ja muut rakennuksessa asioivat voivat etsiä rakennuksen tiloja ja saada ajantasaista tietoa palveluista.
Tallink Megastar lähti seilamaan Helsingin ja Tallinnan väliä Tammikuussa 2017.
Craneworks asensi mittavan Digital Signage -järjestelmän laivan rakennusprojektin loppusuoralla.
Tallink Megastar on seitsemäs risteilyalus, jonka Digital Signage -kokonaisuuden Craneworks on toteuttanut. Megastar on AS Tallink Gruppin uusin, Turun Meyerin telakalta 2017 valmistunut shuttle-alus Helsinki–Tallinna reitillä. Laivan voimanlähteenä toimii LNG, eli nesteytetty maakaasu. Laiva on 212,2 metriä pitkä ja sen 12 kannelle mahtuu yhteensä 2800 matkustajaa.
Itämeren aalloilla seilaava Tallink Megastar on Digital Signage -varustukseltaan kenties maailman modernein ja kattavin risteilyalus. Laivan 12 kannelta löytyy yhteensä yli 200 Craneworksin suunnittelemaa ja toteuttamaa digitaalista pintaa. Laivan DS-kokonaisuudet on sijoitettu useisiin aulatiloihin, loungeihin, kauppoihin, ravintoloihin sekä autokansille. Toteutuksiin lukeutuu yksittäisiä info-, mainos-, hinnasto-, ja menupintoja, yhteensä 130 kappaletta sekä 15 videoseinää (2x2). Koko laivan DS-kruunu on 18 näytöstä koostuva Megawall, joka sijaitsee laivan sisäänkäynnin yhteydessä. Upea Megawall on varustettu Craneworksin suunnittelemalla ja toteuttamalla Selfie Wall -ohjelmistolla, jonka avulla laivamatkustajat voivat lähettää selfien omasta mobiililaitteestaan kaikkien nähtäväksi Megawallille. Selfie-applikaatio on herättänyt paljon huomiota ja on suosittu monenikäisten matkustajien keskuudessa.
Tallink Silja Oy on osa AS Tallink Gruppia, joka on yksi Itämeren alueen suurimmista matkustaja- ja rahtiliikennevarustamoista. Yhtiö liikennöi laivoja Silja Line -brändin alla Helsingistä ja Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan. Lisäksi Tallink Silja Oy myy välittäjänä AS Tallink Gruppin operoimia laivoja, jotka liikennöivät Tallink-brändin alla mm. reitillä Helsingistä Tallinnaan.
Tallink Silja Oy toimii Helsingissä, Turussa ja Tampereella sekä tytäryhtiö Sally Ab Maarianhaminassa. Yritys työllistää maalla noin 500 ja merellä noin 1000 henkilöä.
Megastarille asennettiin yhteensä 15 eri kokoista videoseinää. Ne toimivat sekä näyttävinä mainospintoina että modernin risteilyasiakaskokemuksen tekijöinä.
Kun näyttöjen sijoittelu otetaan huomioon jo rakennusvaiheessa, voidaan suunnitella erilaisia kalusteisiin upotettavia näyttöratkaisuja. Megastarilla tyylikkäitä upotusratkaisuja on useita niin Taxfree-alueella kuin ravintoloissa.
Megastar-laivan korein DS-kruunu on sisäänkäyntiaulan 18 näytöstä koostuva erikoisleveä Megawall, joka sijaitsee laivan sisäänkäynnin yhteydessä. Craneworksin suunnittelema ja toteuttama Selfie Wall -ohjelmisto viihdyttää risteilyasiakkaita kuvagallerialla, johon voi lisätä kuvan omasta mobiililaitteesta kaikkien matkustajien nähtäväksi.
S-Ryhmä valitsi Craneworksin valtakunnalliseksi partnerikseen toteuttamaan Suomen laajinta myymäläverkoston mainonnan digitalisointia.
Store Digital -hankkeessa S-ryhmän alueosuuskauppojen Prismat, S-marketit, Alepat ja Salet varustetaan asiakaskokemusta lisäävillä suurilla näyttöpinnoilla ja Craneworksin BCN-järjestelmällä. Sokos tavarataloihin, Emotion kauneuden ja hyvinvoinnin erikoisliikkeisiin sekä ABC -liikennemyymälöihin toteutetaan näiden omien konseptien mukaiset mainonnan digitaaliset ratkaisut.
S-ryhmä on suomalainen vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto, jolla on Suomessa yli 1 600 toimipaikkaa. S-ryhmän muodostavat osuuskaupat ja Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) tytäryhtiöineen.
S-ryhmä tarjoaa marketkaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan, matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä rautakaupan palveluita. Lisäksi autokaupan ja maatalouskaupan toimipaikkoja löytyy joidenkin osuuskauppojen alueelta, ja S-Pankki tarjoaa kaikille asiakasomistajille kattavat pankkipalvelut.
Craneworks on mukana S-ryhmän toimipaikkojen ja myymäverkoston Digital Signage -hankkeiden konseptoinnissa, teknisessä suunnittelussa ja toteutuksissa. Suunnittelemme yhdessä SOK-median kanssa verkoston näyttöratkaisut ja kartoitamme kaikki toimipaikat. Varmistamme, että digitaalinen mainonta tavoittaa silmäparit oikeissa paikoissa. Kokonaistoimituksiin kuuluu BCN-järjestelmän käyttöönotto, näyttöjen ja mediasoittimien asennukset sekä käyttöönoton jälkeiset ylläpito- ja huoltopalvelut.
Craneworksin BCN-sisällönhallintajärjestelmä sai riippumattomassa vertailussa selvästi parhaat pisteet käytettävyydestä ja ominaisuuksista.
BCN on luotettava ja helppokäyttöinen alusta S-ryhmän digitaalisen mainonnan ratkaisuihin.
Craneworks toimittaa S-ryhmälle laajasta valikoimasta parhaita näyttöjä, mediasoittimia ja muita DS-tuotteita.
Ensimmäisenä projektina toteutettiin kaikkien HOK-Elannon Prismojen, S-Markettien ja Alepoiden sisäänkäynneille yli 300 DS-näyttöä, joissa esitetään niin S-ryhmän kuin ulkopuolisten yritysten mainontaa.
HOK-Elannolle toimitettiin lisäksi Emotion-ketjun ilmeeseen kustomoidut suuret 75" näytöt sekä Alepa-ketjun ilmeeseen kustomoidut erikoiskirkkaat ikkunanäytöt.
Suunnittelimme ja toimitimme kevään 2018 aikana yli sadan näytön Store Digital -kokonaisuuden ja -asennuksen Osuuskauppa Arinan kahdeksaan Prismaan. Toteutus on jatkoa S-ryhmän valtakunnalliselle hankkeelle, jossa levitetään BCN-ratkaisua kaikkiin toimipisteisiin. Arinan toteutuksessa asennettiin myös suuria 86" näyttöjä Prismojen pääkäytäville. Suurilla näyttöpinnoilla saadaan asiakkaiden huomio kiinnittymään tehokkaasti digitaaliseen mainontaan.
Kesällä 2017 toteutimme Sokos Jyväskylän ja Sokos kauppakeskuksen Digital Signage –suunnittelun ja -asennuksen. Jyväskylässä keskeisellä paikalla sijaitsevaan Sokos-tavarataloon ja kauppakeskukseen asennettiin 55-75” kokoisia näyttöjä, joista näyttävin on kävelykadun erikoiskirkas 75" ikkunanäyttö.
Craneworks on ollut myös mukana konseptoimassa ja toteuttamassa DS-ratkaisuja ABC-, Emotion- ja SOKOS-ketjuille.
Suunnittelussa on huomioitu erityisesti ketjujen viestinnän tarpeet, asiakkaiden virta ja ketjuilme.
BCN:n ja SOK:n Digital Asset Management -integraatio helpottaa S-ryhmän sisällöntuotantoa. S-ryhmän sisällöntuottajat voivat hakea materiaalia suoraan DAMista ja julkaista sekä aikatauluttaa sitä BCN-järjestelmässä yhden kanavan kautta.
Toteutimme syksyn 2017 aikana yli sadan näyttötaulun Store Digital -suunnittelun ja -asennuksen Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagenin 37 toimipisteeseen. Toteutus on jatkoa S-ryhmän asiakkuudelle, jossa olemme toimittaneet vastaavia järjestelmiä useisiin toimipisteisiin eri puolille Suomea.
Kartoitus-, suunnittelu- ja asennusprojekti aloitettiin Ahvenanmaan kolmesta VBO-myymälästä, jonka jälkeen projekti eteni Etelä-Suomen alueelle. Kokonaisuudessaan projekti kesti kaksi kuukautta, jonka aikana toimitimme Digital Signage –kokonaisuudet toimialueen Prismaan, S-Marketeihin sekä Sale-myymälöihin.
Uuden DS-toteutuksen toimituksen lisäksi vastasimme kauppaketjun aikaisemman toteutuksen purusta.
Myymälästä riippuen asennukseen valittiin 43–84 tuumaisia Store Digital -konseptin mukaisesti koteloituja näyttöjä. Suurimmat yksittäiset näyttökokonaisuudet toimitettiin Kirkkonummen Prismaan sekä Porvoon S-Marketiin. Prismaan asennettiin kuusi kappaletta 84'' näyttöjä sisääntuloon ja kassapisteiden lähelle.
Toteutuksen myötä VBO:lle avautuu entistä laajempi mahdollisuus tiedottaa ja mainostaa reaaliaikaisesti kaupallisissa ja julkisissa tiloissaan.
Lokakuussa 2012 pystytetty valtava 108m² LED-näyttö loisti Helsingin paraatipaikalla Kampin ostoskeskuksen pääsisäänkäynnin yläpuolella Narinkkatorilla. The Wallin tarkan ja kirkkaan kuvan näki yli 110 000 asiakasta joka päivä. The Wall esitti ohikulkijoille, asiakkaille ja matkustajille informaatiota ja laadukkaita mainosvideoita 24/7. Näytöllä esitettiin myös interaktiivisia erikoiskampanjoita. Craneworks toteutti ja rakensi The Wallin yhteistyössä Kamppi Center Investmentsin ja Clear Channelin kanssa. LED-näytön erittäin terävä kuva ja hyvä värintoisto tekivät The Wallista maamerkin ja ulkomainonnan uuden kulmakiven Kampin ja Helsingin alueelle.
Sisarlaivat Silja Symphony ja Serenade ovat paitsi risteilyaluksia myös huippusuosittuja ostos- ja viihdekeskuksia. Erona maissa oleviin keskuksiin on vain se, että asiakkaat viihtyvät laivoilla pidempään ja odottavat monipuolisempia palveluja.
Kun Tallink Silja päätti siirtyä digitaaliseen viestintään ja mainontaan Helsinki-Tukholma väliä kulkevilla Silja Serenade ja Symphony laivoillaan, valitsi yhtiö Craneworksin Digital Signage -kumppanikseen. Craneworks toteutti laivoihin laajat ja monipuoliset Digital Signage- ja Wayfinding -toteutukset, jotka kattavat yhteensä yli 300 näyttöä. Niiden joukossa on suuria videoseiniä, mainosnäyttöjä, kosketustoiminnoilla varustettuja Wayfinding-opastusnäyttöjä, pelinäyttöjä sekä hinnasto- ja menunäyttöjä.
Laivat ovat olosuhteiltaan vaativia ympäristöjä Digital Signagelle. Näyttöratkaisujen tulee kestää jatkuvaa liikettä ja tärinää, niiden tulee olla hyvin suojatut ja helposti huollettavissa lyhyiden maissaoloaikojen vuoksi. Laivat ovat myös käytännössä aina auki, jolloin ratkaisujen tulee olla 24/7 -käyttöön soveltuvia.
Silja Serenade ja Symphony ovat Itämeren laivaympäristöjen digitaalisten näyttöratkaisujen suunnannnäyttäjiä. Ne olivat ensimmäisiä kokonaisvaltaisesti digitaaliseen viestintään ja mainontaan siirtyneitä risteilyaluksia, jotka ovat esimerkillään vaikuttaneet laivayhtiöiden digitaaliseen mainoskulttuuriin.
Hyvin suunniteltujen ja oikeille paikoille sijoiteltujen näyttöratkaisujen avulla halutut viestit saadaan risteilyasiakkaiden nähtäväksi. Esimerkiksi Tax Free Superstoren näytöillä voidaan mainostaa eri brändien tuoteuutuuksia aivan niiden välittömässä läheisyydessä. Grande Buffet -ravintolan Buffet Sign -näytöillä kerrotaan ruokasaarekkeiden vaihtuvasta tarjonnasta ja eri ravintoloiden ja kylpyläosaston näytöt toimivat yhdistettyinä menu- ja mainosnäyttöinä.
Digital Signage -kokonaisuuden asennuksen myötä Tallink Silja muutti kerralla laivojen viestinnän ja mainonnan digitaaliseksi. Sen myötä viestintä on monipuolistunut, nopeutunut ja helpottunut. Craneworksin BCN Digital Signage -järjestelmä mahdollistaa sisältöjen päivittämisen aina tarpeen vaatiessa, niin maalta kuin mereltä. Digital Signageen siirtymisestä on seurannut hyviä tuloksia kasvaneina myyntilukuina ja lisääntyneinä osallistujamäärinä laivan eri tapahtumissa.
Laivoille asennettu BCN Dynamic Wayfinding -järjestelmä toimii laivojen keskitettynä interaktiivisena karttaopasteena. Wayfinding-palvelu opastaa asiakkaita niin palvelujen äärelle, kuin hytteihin sekä välittää tietoa laivan tapahtumista. Laivojen kaikki 12 kantta ovat selattavissa, pyöriteltävissä ja zoomattavissa kolmiuloitteisina karttoina. Järjestelmä laskee aina lyhimmän reitin haluttuun kohteeseen, huomioiden vain kulloinkin voimassaolevat reitit laskennassa. Esimerkiksi rikkoontunut hissi voidaan merkitä järjestelmässä huoltotilaan, jolloin sen kautta ei opasteta. Järjestelmä sisältää myös tiedot laivan tiloista ja tapahtumista sekä opastaa asiakkaita seitsemällä eri kielellä.
Laivoilla on ravintoloiden yhteydessä useita menunäyttöjä, joiden avulla risteilyasiakkaat voivat selailla À la carte -valikoimaa haluamallaan kielellä. Menut ovat helposti päivitettävissä Craneworksin suunnittelemalla ja toteuttamalla BCN Menu -applikaatiolla.
Uudistettu Silja Land on lasten risteilykokemuksen sydän. Sen laaja ja turvallinen ympäristö tarjoaa lapsille virikettä leikkeihin ja peleihin. Aluelle asennetut pelinäytöt tuovat lisäviihtyvyyttä myös isommille lapsille.
Laivat ovat täynnä erilaisia ja erikokoisia videoseiniä. Promenaden 3x3 videoseinä on sen oman mediasoittimen lisäksi yhdistetty myös Atlantis Palace -yökerhon sisällä olevaan monikamerajärjestelmään. Esitysten alkaessa voidaan livekuvaa ohjata videoseinälle ja näin houkutella Promenadelta asiakkaita yökerhon puolelle. Kamerajärjestelmä palvelee myös Atlantis Palace -yökerhossa olevia infonäyttöjä, joille voidaan ajaa mainoksia ja tarjouksia, sekä näyttää esiintymislavan tapahtumia paikoissa, joista ei muuten ole näkyvyyttä esiintymislavalle.
BCN -järjestelmän operointi on mahdollista, sekä maista, että suoraan laivalta. Sisältö ja kampanjat valmistellaan maissa, mutta Craneworksin räätälöimä laivakohtainen site-server -järjestelmä mahdollistaa myös nopean reagoinnin ja muutokset laivalta käsin, vaikka verkkoyhteys pääserverille maihin olisikin hetkittäin poikki. Näin järjestelmä on aina käyttökelpoinen ja muutokset ovat jatkuvasti mahdollisia.
Kauppakeskuksille Digital Signage on yksi tärkeimmistä medioista: Se on siellä, missä asiakkaatkin. Craneworks on toteuttanut erillaisia Digital Signage -ratkaisuja yli 30 suomalaiseen kauppakeskukseen, joista moni on valinnut Cranen pääyhteistyökumppanikseen.
Kampin kauppakeskus sai ensimmäisenä maailmassa käyttöönsä 2.0 version Craneworksin BCN Dynamic Wayfindingista. Pieteetillä asiakkaan kanssa suunniteltu käyttöliittymä on raikkaan näköinen ja tarjoaa aiempaa paremman käyttökokemuksen.
Toimiva opastus on erittäin merkityksellinen Kampin kauppakeskuksessa, jossa hahmottamista hankaloittaa useat eri tasot, kerrokset ja jopa rakennukset, jotka keskukseen yhdistyvät. Keskuksessa vierailee vuosittain yli 40 miljoonaa kävijää, joten järjestelmän on palveltava myös hyvin erilaisia käyttötarpeita ja useilla eri kielillä.
Kamppi on niitä toimijoita, jotka tarttuvat rohkeasti uusiin asioihin. Olemme tehneet uuden Wayfinding-version lisäksi Kampin kanssa monia interaktiivisia kampanjoita ja tempauksia. Kampin uudistettua viidennen kerroksensa Kortteliksi, kehitimme myös Kampille kosketustoiminnallisen menuapplikaation, jonka avulla asiakkaat voivat selata ravintola- ja menutarjontaa.
Uuden BCN Dynamic Wayfinding 2.0 version käyttöliittymään lisättiin kustomoitavissa oleva etusivu, josta asiakas löytää helposti ja nopeasti etsimänsä avainsanojen avulla.
Aktiivinen kosketusalue optimoitiin tekemään kartan selaamisesta vaivatonta. Kehitystyössä otettiin huomioon myös kartan toiminnallisuuksien parantaminen. Esimerkiksi 3D-renderöintiä optimoitiin maksimitehoihin, joka tekee kartan liikuttelusta ja reitityksestä viiveetöntä.
Kampin 23 näyttötoteemin vaihdettiin uudet mediasoittimet ja modernimpi kosketussensoritekniikka. Vanhojen näyttötoteemien päivittämisen lisäksi Kamppiin lisättiin kolme uutta seinämallista kosketusnäyttöä laajentamaan järjestelmän käyttömahdollisuuksia.
50 vuoden kunnioitettavaan ikään ehtinyt Makkaratalon kauppakeskus Citycenter uudisti DS-ilmeensä yhteistyössä Craneworksin kanssa keväällä 2016. Kauppakeskuksen vanhat massiiviset toteemit purettiin ja tilalle asennettiin 12 kappaletta Ultra Slim 55” –kosketusnäyttötoteemeja, sekä kolme ulkototeemia.
Toteemit sijoitettiin keskeisille paikoille niin kauppakeskuksen sisällä, Saarisen pihalla kuin asematunnelinkin puolella. Lisäksi kauppakeskuksen vanhat näytöt otettiin hyötykäyttöön ja niistä rakennettiin Keskuskadun sisäänkäynnin yhteydessä olevaan marmoriseinään 3x3 videoseinä.
Citycenter otti käyttöön myös Craneworksin BCN Dynamic Wayfinding –opastejärjestelmän, palvelemaan kauppakeskuksen asiakkaita löytämään etsimänsä liikkeet ja sijainnit. Wayfinding käyttöliittymän graafinen ilme noudattaa Citycenterin kaupunkilaishenkeä väreineen ja vuosirenkaineen. Reitityksen lisäksi järjestelmä näyttää myös julkisen liikenteen aikatauluja ja opastaa asiakkaan oikealle pysäkille.
Itiksen ja Craneworksin yhteistyö alkoi jo syksyllä 2013, kun toimitimme kauppakeskukselle viisi kosketusnäyttötoteemia käsittävän mainonta-, informointi- ja opastusratkaisun. Toimitimme niin laitteiston, asennukset kuin BCN Digital Signage ja Wayfinding -ohjelmistot.
Vuonna 2015 päivitimme Itiksen digitaalista ilmettä toimittamalla ja asentamalla kauppakeskukseen kolme upeaa LED-näyttöä. Niistä huomiota herättävin on Itiksen keskusaukion suuri yli 28m2 LED-näyttö.
Kesällä 2018 asensimme myös uuden kaksipuoleisen katosta roikkuvan LED-taulun keskelle bulevardia. Samana vuonna Itiksen BCN Wayfinding -järjestelmä päivitettiin uuteen 2.0 versioon.
Tampereen suurin kauppakeskus Ratina on kaikkien yhteinen urbaani
kohtaamispaikka kaupungin ytimessä. Valovoimainen yhdistelmä muotia,
herkuttelua, päivittäisostoksia, sisustusta sekä kauneus- ja
terveyspalveluita. Yli 100 liikettä ja palvelua
kaupungin parhaalla paikalla. Toimitimme Ratinaan 12 kpl kosketusnäyttötoteemeja wayfindingkäyttöön ja asensimme JC Decauxin 70" ja 80" mainosnäyttötotemeeja.
Redi kauppakeskus valmistui syksyllä 2018 Helsingin Kalasatamaan. Craneworks toimitti kauppakeskukseen kymmenen LED-taulua, joista puolet sijoitettiin kauppakeskuksen sisälle ja puolet ulkoseiniin.
Toteutimme kesällä 2017 Sokos Jyväskylän ja Sokos kauppakeskuksen Digital Signage –suunnittelun ja asennuksen. Jyväskylän keskeisellä paikalla sijaitsevaan Sokos-tavarataloon ja kauppakeskukseen asennettiin 55-75” -kokoisia näyttöjä ja kävelykadun puoleiseen ikkunaan näyttävä, erikoiskirkas 75” ikkunanäyttö. Sisäänkäynnille asennettiin lisäksi kaksi 55" erikoiskirkasta ulkonäyttöä.
Craneworks toimitti syksyllä 2013 Kannelmäkeen avattuun uuteen kauppakeskus Kaareen koko kauppakeskuksen sisä- ja ulkonäytöt kattavan BCN Digital Signage- ja BCN Dynamic Wayfinding -toteutuksen.
Toteutus kattaa sekä kauppakeskuksen yleiset tilat, ravintolamaailman, Sokoksen, että myös useita sisä- ja ulko-LED näyttöjä. Kauppakeskuksen henkilökunta operoi itse omia info- ja mainosisältöjään. Mainostilan myymisestä järjestelmään ulkopuolisille hoitaa Clear Channel Suomi.
Kaaren kosketusnäyttötoteemeissa on ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa otettu käyttöön läsnäolosensori, joka vaihtaa mainosnäytön automaattisesti karttaopastenäytöksi, kun asiakas lähestyy näyttöä.
Craneworks on vuosien varrella toiminut Isossa Omenassa useiden eri Digital Signage -kokonaisuuksien kanssa. Nykyisistä toteutuksista olemme mm. asentaneet JC Decauxin mainostoteemit ja myös olleet mukana asentamassa ja konsultoimassa Clear Channelin sisä-LED- näytön asennuksessa.
Craneworks toimitti ja asensi käyttökuntoon kesän 2015 aikana uudet erityisohuet kosketusnäyttötoteemit, sekä BCN Digital Signage -ratkaisun kauppakeskus Dixin ensimmäisessä vaiheessa rakennettuihin tiloihin Vantaan Tikkurilaan. Toimitettu järjestelmä on käytössä mainospintana ja tarvittaessa interaktiivisena kosketusnäyttönä.
Craneworks toimitti ja asensi käyttökuntoon kesän 2014 aikana uudet erityisohuet kosketusnäyttötoteemit, sekä BCN Digital Sigange- ja BCN Wayfinding -ratkaisun kauppakeskus Hansan tiloihin, Hansatorilla, Turun ydinkeskustassa. Toimitettu järjestelmä toimii sekä mainospintana että interaktiivisena kosketusnäyttöopasteena.
Uusi BCN Wayfinding -karttapalvelu integroitiin myös Hansan omalle web-sivustolle. Näin Wayfinding-palvelu opastaa asiakkaita myös omien mobiilipäätelaitteiden kautta.
Suomen seitsemänneksi suurin kauppakeskus Hyvinkään Willa uudisti digitaalisen ilmeensä yhdessä Craneworksin kanssa. Craneworksilta tilattiin BCN Dynamic Wayfinding opastusjärjestelmä kuuteen digitaaliseen mediakioskiin. Moderni digitaalinen opastus palvelee nyt asiakkaita Hyvinkään keskustassa Willantorin molemmin puolin. Hanke toteutettiin keväällä 2018.
Craneworks toimitti Emaarin omistamalle maailman suurimalle ostoskeskukselle 25 kappaletta kaksipuoleisia infonäyttötoteemeja, jotka oli räätälöity ja valmistettu Emaarin erikoistarpeiden mukaisesti.
Latvialainen kauppakeskus Domina sijaitsee Riikassa Latvian pääkaupungissa. Domina valitsi Craneworksin BCN Dynamic Wayfinding -järjestelmän kauppakeskuksen digitaaliseksi info- ja opastusjärjestelmäksi. Toteutus tehtiin yhteistyössä Clear Channel Latvian kanssa.
Toteutimme vuonna 2012 infonäyttöratkaisun Kouvolassa sijaitsevaan Kauppakeskus Veturiin. Ratkaisussa kosketusnäytöt integroitiin kauppakeskuksen isoihin sisäopastetoteemeihin, joiden alareunassa mainosnäytöt sijaitsevat. Craneworks toimitti laitteiston, asennukset ja Digital Signage -ohjelmiston. Kauppakeskus Veturin omistaa Kesko ja mainosaikaa näytöille myy Clear Channel Suomi.
Brysselissä, Belgiassa sijaitseva ostoskeskus Woluwe valitsi Craneworksin BCN Digital Signage ja Dynamic Wayfinding -järjestelmät kauppakeskuksen Digitaaliseksi mainostus, info- ja opastusjärjestelmäksi.
Craneworks on maailman suurimpien ulkomainosyhtiöiden luotettu Digital Signage -kumppani. Olemme toteuttaneet erilaisia digitaalisia ratkaisuja yli 30 suomalaiseen kauppakeskukseen yhteistyössä johtavien ulkomainostajien kanssa.
Ulkomainostus on vahvasti Craneworksin DNA:ssa. Olemme kehittäneet osaamistamme, ohjelmistojamme ja prosessejamme vastaamaan ulkomainostajien laaja-alaisia ja jatkuvasti muuttuvia tarpeita. Yhdessä parhaiden kumppaneidemme kanssa pystymme muuttamaan Digital Signage -projektisi investoinnista erittäin kannattavaksi tulovirraksi. Mediatilan jakaminen ulkomainostajan kanssa tuo mittavia tuottoja mainostamisen kautta.
Olemme tehneet yhteistyötä Clear Channel Finlandin kanssa digitaalisten pintojen osalta vuodesta 2006 alkaen. Clearin kaikki ensimmäiset digitaaliset toteutukset ovat meidän toteuttamia. Olemme asentaneet Clearille sekä Down Town Digital -ulkonäyttöverkostoa, LED-tauluja, sisänäyttöjä, infototeemeja, videoseiniä ja myös huoltaneet ja ylläpitäneet heidän DS-verkostoaan vuosien ajan. Lisäksi olemme vuosien varrella toteuttaneet mittavan määrän erilaisia erikoiskampanjoita yhdessä Clearin ja heidän asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Olemme asentaneet JC Decauxin kauppakeskusverkoston 70" ja 80" infonäytöt ympäri Suomen kauppakeskuksia yhteensä 16 eri kauppakeskukseen ja asentaneet Helsingin Rautatientorin kompassitason superleveän LED-näytön. Asensimme myös Tampereen keskustaan Keväällä 2018 avautuneen kauppakeskus Ratinan Digital Signage ja Wayfinding -toteutuksen yhteistyössä JCD:n kanssa.
Mediateko operoi lähes 40 golf-keskusta ympäri Suomen myyden niihin digitaalista ulkomainontaa. Golf-verkoston digitaalista mainontaa hallinnoidaan Craneworksin BCN-järjestelmällä.
Latvialainen
kauppakeskus Domina, sijaitsee Riikassa Latvian pääkaupungissa. Domina
valitsi Craneworksin BCN Dynamic Wayfinding -järjestelmän
kauppakeskuksen digitaaliseksi info- ja opastusjärjestelmäksi. Toteutus
tehtiin yhteistyössä paikallisen Clear Channel Latvian kanssa.
Digital Signage lisää monin tavoin lentokenttien matkustajakokemusta. Aikataulut, poikkeustiedotukset, opastus, tarjoukset ja erilaiset kampanjat välittyvät tehokkaasti matkustajien virralle juuri siellä, missä niitä tarvitaan. Helsinki-Vantaan lentoasemalla on useita Craneworksin Digital Signage -toteutuksia.
Craneworks on suunnitellut ja toteuttanut Helsinki-Vantaan lentokentälle useita ”state-of-the-art” Digital Signage -ratkaisuja.
Ratkaisut on toteutettu yhteistyössä Clear Channelin, Finavian, Finnairin, HMSHostin, Martelan, UPM-Plywoodin, Karelia-Upofloorin ja Fortumin kanssa.
Helsinki-Vantaan kansainvälinen lentokenttä on sisäänkäynti Suomeen ja tärkeä solmukohta Aasian liikenteelle. Yli 40 000 matkustajaa näkee DS-näytöiltä tarjouksia ja informaatiota päivittäin.
Helsinki-Vantaa on äänestetty Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 2018 SKYTRAX World Airport Awardseissa.
Finavia on suomalainen lentoasemayhtiö, joka mahdollistaa sujuvat lentoyhteydet maailmalle koko maan kattavan lentoasemaverkostonsa kautta. Finavian ydinliiketoimintaa on lentoasemien operointi.
Olemme vuosien varrella toteuttaneet Finavialle monenlaisia Digital Signage -toteutuksia, järjestelmäintegraatioita ja myös järjestelmien ylläpitoa. Yksi näyttävimmistä on terminaali 2:n Taxfree-alueen ulkoseinässä olevat videoseinät, joista isompi 3x6 -kokoinen superleveä videoseinä on hieno esimerkki. Videoseinää voidaan ajaa joko kahtena erillisenä 16/9 -mainospintana tai yhtenä korkearesoluutioisena 4K-pintana. Äänisuihkut mahdollistavat myös äänen käyttämisen osana elämystä.
Craneworks muutti Helsinki-Vantaan lentokentällä vanhanaikaisen ja staattisen mainospaikan dynaamiseksi Digital Signage video walliksi. Terminaali 2:ssa, lähtöportti 30:n lähellä sijaitseva video wall koostuu yhdeksästä Samsungin 55” full HD LCD -näytöstä.
Craneworks toteutti video wallin yhdessä Clear Channel Suomen kanssa keväällä 2015.
Craneworks toimitti ja asensi Helsinki-Vantaan lentokentän Arctic Bariin HMSHostille näyttävän video wallin keväällä 2015. Skandinaavisen drinkkibaarin ilmettä piristää nyt kuusi kappaletta 55" 16:9 full HD LCD -näyttöä. Video wall on huomiota herättävällä paikalla revontulia muistuttavalla valoseinällä Terminaali 2:ssa, portin 30 kohdalla toisessa kerroksessa.
Video wallin lisäksi Arctic Barissa on myös kaksi näyttötoteemia, joista asiakkaat saavat ajankohtaista tietoa ravintolan tuotteista ja hinnoista.
HMSHostin Pier Zero on eittämättä Helsinki-Vantaan lentoaseman näyttävin ravintola. Toimitimme sinne infonäyttöjä mainostamaan ravintolan tarjontaa.
Konsultoimme ja pilotoimme Finavian ja Futuricen kanssa yhteistyössä kahdella touch-toteemilla Wayfindingin mahdollisuuksia lentokentällä. Futuricen tekemä terminaalikartta esittelee eri liikkeiden tarjontaa.
HMSHostin Nordic Kitchen on terminaali 2:n Non-Schengen-alueen yksi isoimmista ravintoloista ja tarjoaa pohjoismaisia makuelämyksiä moneen makuun. Craneworks toimitti ja asensi ravintolalle infonäyttöjä ja äänijärjestelmän.
Ensimmäinen Suomen Victoria's Secret myymälä Helsinki-Vantaan lentoasemalla sai sisustuselementiksi 2x2 video wallin sekä muutamia mainosnäyttöjä Craneworksin toimittamana.
Suomen suurimman elokuvateatteriketjun Finnkinon ja Craneworksin yhteistyö elokuvateatteriasiakkaiden viihtyvyyden puolesta on kestänyt jo yli kymmenen vuotta. Teattereiden Digital Signage -toteutukset palvelevat asiakkaita viestimällä oleellisista sisällöistä ja tarjoamalla silmänruokaa jo ennen saliin astumista.
Craneworks on toteuttanut vuosien aikana Finnkinolle useita teattereita käsittävän Digital Signage -ratkaisun. Siihen kuuluu lipunmyyntinäyttöjä, videoseiniä, erikoiskirkkaita LCD- ja LED-ikkunanäyttöjä, teatterisalien ovenpielinäyttöjä, tarjous- ja tuotemyyntinäyttöjä sekä vuokrattavia mainospintoja ja touch-toteemeja monenlaisia pelejä ja erikoiskampanjoita varten.
Digital Signagea pilotoitiin vuonna 2012 Kuopion Scalassa, jonka jälkeen järjestelmä on otettu käyttöön yli 15 teatterissa ympäri Suomen. Näyttävin toteutus on Tennispalatsin DS-uudistus, joka toteutettiin vuonna 2015. Digiremontin aikana Craneworks toimitti ja asensi Tennispalatsiin lähes sata Digital Signage -näyttöä, joiden joukossa myös videoseiniä, erikoiskirkkaita näyteikkunanäyttöjä ja näyteikkuna-LED-näyttö. Uusimpana Finnkino Itis otti käyttöön BCN DS -järjestelmän joulukuussa 2018.
Finnkinon näytöillä päivittäin esitettävän sisällön määrä on valtava ja sen vuoksi BCN DS -järjestelmä on integroitu Finnkinon omiin taustajärjestelmiin. Integraatio mahdollistaa ison osan sisältöjen esittämisestä automaattisesti. Sisältöjen automatisoitua esittämistä varten olemme toteuttaneet Finnkinon brändin mukaisia sisältöpohjia.
Finnkinon teatterit ovat täynnä erilaisia näyttöjä lähtien yksittäisistä näytöistä, näyttösarjoista aina isoihin videoseiniin, ja ulko- sekä ikkuna-LED-näyttöihin. Näyttöpinnat palvelevat asiakkaita monipuolisesti: informoivat ajankohtaisesti niin elokuvista kuin näytösajoista, -saleista ja lipuista. Ne viihdyttävät ja luovat tunneltaa salien ulkopuolella. Näyttöratkaisut myös edistävät oheistuotteiden myyntiä, mediamyyntiä ja levittäjien trailerointitarpeita.
Suurin osa Finnkinon näytöillä näytettävästä sisällöstä on automatisoitua. BCN-järjestelmämme HTML5-pohjaiset templatet eli sisältöpohjat on ohjelmoitu esittämään automaattisesti lippu- ja paikkatilanteet eri näytöksistä Finnkinon taustajärjestelmistä tulevan datan ohjaamana.
Myös tuotemainonta toteutetaan mainos-templateilla, joista päivitetään vain tuote ja hintatietoja sekä kuvia. Myös salien ovenpielinäyttöjen 'alkava elokuva' ja 'seuraava elokuva' -tiedot päivittyvät automaattisesti. Sisällön automaatio säästää huomattavasti työtunteja sisällön hallinnassa.
Toimitimme kevään 2017 aikana myös 65” kosketusnäyttötoteemia jokaiseen Finnkinon teatteriin. Toteemit on varustettu Kinect -kameroilla ja äänisuihkuilla, sekä läheisyydentunnistussensoreilla.
Toteemit toimivat alustana erilaisille interaktiivisille erikoiskampanjoille, joissa levittäjät ja mainostajat voivat promota omia tuotteitaan ja elokuviaan.
Kinect-kamerat tekevät myös yleisön laskentaa, joka tuottaa Finnkinolle tärkeää dataa yleisömääristä sekä ikä- ja sukupuolijakaumista eri aikoihin päivästä ja viikosta. Näin mainontaa voidaan kohdentaa huomattavasti tarkemmin.
Digitaalisuus ja korkeakulttuuri kulkevat modernissa maailmassa käsi kädessä. Digital Signage soveltuu niin alustaksi itse taiteelle kuin viestinnän välineeksi.
Helsingin taidemuseo HAM on loistava esimerkki Digital Signagen luovista käyttömahdollisuuksista. Museokaupan kolmesta allekkain sijoitetusta 55” näytöstä rakennetut HAM-kirjaimet toimivat digitaalisena sisustuselementtinä. Lipunmyynnin yhteydessä on museon toinen digitaalinen "wow-elämys" - liikkuvaa kuvaa projisoituna läpinäkyvään seinään. Museon ulkopuolella sijaitseva ulkototeemi puolestaan toimii museon viestinnän välineenä, mainostaen muun muassa näyttelyitä, ilmaispäiviä ja aukioloaikoja.
Craneworks on suunnitellut toteutuksen yhdessä Helsingin taidemuseon kanssa. HAM:n digitaalisten ratkaisujen sisältöä ja kampanjoita hallitaan Craneworksin BCN DS -järjestelmän kautta. Asennuksista vastasi niin ikään Craneworks.
HAM:lla on ensimmäisenä Suomessa käytössään näyttävä 75” kaksipuoleinen Infinituksen ulkototeemi. Sen näytöt ovat erikoiskirkkaat, joten kuva näkyy ja näyttää hyvältä säällä kuin säällä. Toteemin koko, kuvanlaatu ja keskeinen sijainti takaavat HAM:n kampanjoille hyvän näkyvyyden.
Craneworks toimitti Helsingin kaupunginmuseolle Digital Signage -ratkaisun uuteen museon toimitilaan toukokuussa 2016 Senaatintorin kulmille. Museo viestittää asiakkailleen näyttelyistä, museon tarjonnasta ja lisäksi yleistietoa Helsingin tapahtumista. Näyttöjä on sijoitettu asiakaspalvelupisteen läheisyyteen sekä museokauppaan. Näyttöjen lokaatiot suunniteltiin remontin yhteydessä ja ne sijoitettiin erikoiskotelohin museon uuden ilmeen mukaisesti. Keväällä 2017 järjestelmää laajennettiin Hakasalmen Huvilalle.
Craneworks toteutti vuosina 2013-2014 kahdessa eri vaiheessa taidemuseo Ateneumille Digital Signage -järjestelmän sisä- ja ulkokäyttöön. Ulkoratkaisu koostuu kolmesta erikoiskirkkaasta ulkonäyttötoteemista, joilla viestitään ohikulkijoille Ateneumin tarjonnasta. Toteemit sijaitsevat museorakennuksen molemmin puolin.
Sisäpuolen Digital Signage -ratkaisu käsittää videoseinän ja useita yksittäisiä infonäyttöjä, sekä kosketusnäyttöjä lipunmyyntipisteen yhteydessä.
Suomen ja lähialueiden johtava nykytaidemuseo Kiasma on moderni myös digitaalisen viestinnän saralla, kun Craneworks toteutti museolle Digital Signage -järjestelmän keväällä 2015. Järjestelmään kuuluu niin sisä- kuin ulkonäyttöjä.
Museon sisäänkäynnin viereiselle ulkoseinälle sijoitetut kaksi erikoiskirkasta Digital Signage -ammattinäyttöä herättävät ohikulkijoiden ja museovierailijoiden huomion. Näytöillä esitetään informaatiota museon aukioloajoista, näyttelyistä ja tapahtumista.
Digital Signage sopeutuu saumattomasti myös vanhaan ja arvokkaaseen ympäristöön. Sinebrychoffin taidemuseo otti käyttöönsä Craneworksin BCN Digital Signage -järjestelmän keväällä 2015 ehostamaan tiedotustaan. Järjestelmään kuuluu kaksi 24/7 -ammattinäyttöä, yksi ulkona ja toinen sisällä.
Sisäänkäynnin vieressä kivipaaden päällä seisova erikoiskirkas ulkonäyttö viestii ohikulkijoille museon näyttelyistä, aukioloajoista ja tapahtumista.
Craneworksin Digital Signage -ratkaisu on käytössä LähiTapiolan kahdessa pääkonttorissa ja laajassa toimipalveluverkossa. Myymäläkonseptien päivityksen aikana näyttöjä suunniteltiin ja sijoitettiin ikkunoihin sekä asiakasodotustiloihin.
Informatiiviset Digital Signage -näytöt kiinnittävät asiakkaiden huomion tarjoten viihdettä ja tietoa LähiTapiolan tuotteista ja palveluista.
Iso Omenan laajennuksen yhteydessä Craneworks toimitti LähiTapiolan lippulaivamyymälään suuren ikkunanäytön, neuvottelutilojen näytöt, suuren videoseinän sekä kuudesta erillisestä näytöstä koostuvan ”Elämän Turva” -konseptinäyttökokonaisuuden.
Keväällä 2018 Craneworks toimitti Turun Elämän Turva -toimiston julkisten tilojen asiakasnäytöt – erikoiskirkkaat ikkunanäytöt sekä videoseinän.
Craneworks räätälöi Finnairin uuteen Operational Control Centeriin (OCC) uudenlaisen Digital Signage- / valvontakeskusratkaisun, jolla OCC:n henkilökunta voi seurata yhtäaikaisesti rinnakkain useita eri tietolähteitä isolla 2x4-videoseinällä, sekä erillisillä yksittäisillä infonäytöillä.
Järjestelmän takana on iPad-ohjattava matriisi-/skaalainratkaisu ja erikoistarpeisiin räätälöity Craneworksin oma BCN Digital Signage -järjestelmä, joilla OCC:n työntekijät voivat valita erilaisiin valvontatilanteisiin sopivat ohjelmanlähteet tarkasteltavaksi eri näytöille videoseinällä.
Craneworks teki OCC-projektiin integraatioita useisiin eri informaatiolähteisiin. Näitä ovat muun muassa Finnairin Twitter-syöte, lentotiedot, Finavian kamerat lentokentällä, kansainväliset uutiskanavat, tapahtumatiedotuskanavat, laivaston tilanäytöt, lähtevät ja saapuvat lennot jne.
Craneworks toteutti vuosina 2013–2014 Terveystalon digitaalisen mainos- ja viestintäkanavan kahteentoista eri kaupunkiin ympäri Suomea. Kattavalla viestintäkanavalla Terveystalo voi joustavasti julkaista omia tiedotteitaan, sekä omia ja yhteistyökumppaneidensa mainoksia asiakastiloissa. Vuonna 2017–2018 Terveystalo tilasi Craneworksiltä uusiin toimipisteisiinsä DS-näyttöjä. Näyttöjä sijoitettiin pääkaupunkiseudun toimipisteisiin yhteensä 16 kpl sekä Itä- ja Keski-Suomen toimipaikkoihin 11 kpl. Hankkeen tavoitteena oli yhtenäistää sekä uudistaa markkinointikampanjoita sekä avata digitaalisia viestintäkanavia kattavammin eri yksiköihin. Järjestelmää hallinnoidaan keskitetysti Helsingin päätoimipisteestä. Järjestelmän myötä yksiköiden on mahdollista tuottaa myös omaa sisältöä DS-kanaville.
Kauppakeskus Redin rakentamisen alkuvaiheessa SRV:n rakennustyömaan tiedotus päivitettiin digitaaliseen formaattiin.
Craneworksin DS-järjestelmän avulla työmaa reagoi nopeasti sääolosuhteisiin, tiedottaa turvallisuusasioista sekä tarvittaessa mainostaa työmaan ruokalan päivän tarjontaa. Craneworks on myös toimittanut SRV:n pääkonttorin DS-järjestelmän sisäistä viestintää varten.
Craneworks suunnitteli ja toteutti vuonna 2012 Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab:n Digital Signage -toteutuksen. DS-näytöt asennettiin osana sisustusta asiakkaiden odotustiloihin useissa ei toimipisteissä.
Tavallisen matkakohdemainonnan lisäksi ohjelmoimme järjestelmään dynaamisesti päivittyvää sisältöä, jossa Aurinkomatkojen websivustolla päivittyvät äkkilähdöt ja hotellitarjoukset esitetään ajantasaisesti myös Digital Signage -näytöillä eri toimipisteissä.
Tiedon uuden Keilaniemen pääkonttorin tavoite on luoda paras mahdollinen ympäristö innovoinnille ja startup-asenteelle tukien yhteisöllisiä ja joustavia työskentelytapoja.
Craneworks toimittami uusiin toimitiloihin DS-järjestelmän.
Craneworksin Digital Signage -järjestelmä on käytössä Biorexin elokuvateattereissa Espoossa, Kajaanissa, Porvoossa ja Hämeenlinnassa jossa se tarjoaa elokuvan ystäville modernin tavan nauttia elokuvatrailereista ja tuotemainoksista aulatiloissa.
PAF operoi peliliiketoimintaansa Tallink Siljan laivoilla ja Ahvenanmaalla omilla Casino-pelialueillaan. Craneworks on toimittanut näille alueille pelejä mainostavan Digital Signage järjestelmän ja erilasia template pohjaisia sisällöntuotantoratkaisuja.
Energia-alan palvelutuottaja Elenia Oy tarjoaa asiakaspalvelua sähköverkko-, kaukolämpö- ja maakaasu- sekä sähkönmyyntiliiketoimintaan.
Craneworks toimitti Elenian sisäiseen käyttöön Digital Signage järjestelmän, joka esittää työntekijöille tietoja Intrasta sekä ajankohtaisia tiedotteita.
Helsingissä, Tampereella, Lahdessa ja Jyväskylässä on kaksipuolisia DS-ulkonäyttöjä tärkeimmillä keskustan paikoilla. Nämä näyttötoteemit kiinnittävät huomion ja tarjoavat karttapalveluja sekä näyttävät mainoksia ohikulkijoille.
Leijonan Luola -ohjelmasta julkisuuteen noussut Jungle Juice Bar -ketju valitsi Craneworksin BCN Digital Signage -palvelun myyntinsä vauhdittajaksi.
Nopeasti laajentuva ketju toimii tällä hetkellä 11:ssä eri toimipisteessä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa, Tampereella, Lappeenrannassa ja Kuopiossa.
Toimitimme Clear Channelille 70" näyttötoteemeja Helsingin rautatieaseman sisätiloihin. Toteemit esittävät ulkomainontaa.
Vuoden 2016 lopussa Craneworks toimitti DesignTalon DS-järjestelmän yhteistyössä Inmicsin kanssa. Vantaan Pakkalan toimipisteeseen asennettiin suuria 75’’ näyttöjä sekä pienempiä 55’’ näyttöjä neuvottelutiloihin. Craneworks BCN-järjestelmä on käytössä DesignTalossa muissakin toimipisteissä.
Keravan kirjasto otti käyttöönsä Craneworksin BCN Digital Signage järjestelmän. Toimitus sisälsi sisänäyttöjä, näyttötoteemeja ja erikoiskirkkaita ikkunanäyttöjä, joilla viestitään ohikulkijoille kirjaston tapahtumista.
Comptel käyttää BCN Digital Signagea sisäisessä viestinnässään eri konttoreissa ympäri maailmaa. Toimipisteitä on mm: Suomessa, Italiassa, Bulgariassa, Intiassa, Englannissa, Arabiemiraateissa, Brasiliassa ja Malesiassa.