Craneworld blog

/

Mitä tapahtuu seuraavaksi in-store retail mediassa Ruotsissa?

Johan Husbergerilla on noin 13 vuoden kokemus digital signage liiketoiminnasta. Tässä blogikirjoituksessa hän jakaa ajatuksiaan in-store retail median nykytilasta Ruotsissa.

Oltuani 13 vuotta digital signage alalla olen ollut todistamassa sen kehitystä laitteistopainotteisesta ja projektivetoisesta alasta täysin SaaS-vetoiseksi. Kun mietin näitä muutoksia, en voi olla pohtimatta, mitä tapahtuu seuraavaksi? Jatkuvatko SaaS-tulot ja "myymäläkokemus" keskiössä, vai suuntautuuko huomio siihen, kuinka paljon mediaa vähittäiskauppa voi myydä? Korkeakatteisten mediatuottojen kasvava painotus viittaa siihen, että näin saattaa käydä, erityisesti ottaen huomioon nykyiset trendit vähittäiskaupassa.

Näin ollen uskon, että molemmille on tilaa, mutta olen vakuuttunut siitä, että mainostulot tulevat olemaan vähittäiskaupan tärkein prioriteetti, kun ne kamppailevat kasvavien kustannusten ja kutistuvien katteiden kanssa.

Tiesitkö muuten, että Amazon tuottaa nykyisin enemmän tuloja mainonnasta kuin tuotteiden myynnistä? Se on huikea ajatus – mutta mitä sillä on tekemistä fyysisen vähittäiskaupan kanssa?

Kaupan median alkuvaiheet

Kaikki alkoi Amazonilta. Perinteiset jälleenmyyjät seurasivat pian perässä omilla verkkokauppa-alustoillaan, kun he huomasivat valtavan voittopotentiaalin. Mutta itse asiassa perinteiset jälleenmyyjät saavuttavat edelleen huomattavasti enemmän kuluttajia myymälöissään kuin verkossa, ja yli 80 % kaikista ostopäätöksistä tehdään myymälässä. Tämän huomioon ottaen ja tiukan verkkokauppakilpailun vallitessa ne, jotka ovat liikkeellä varhain kaupan median kanssa, saavuttavat suuret hyödyt – ja markkinoilla on edelleen tilaa uusille toimijoille.

In-store retail median odotetaan kasvavan noin 20 % vuodessa, ja kasvupotentiaali on valtava. On väistämätöntä, että myymälävierailijat tullaan muuttamaan rahaksi rahaksi ja koska ala jatkaa laajentumistaan, in-store retail media tulee todennäköisesti kaksinkertaistumaan monta vuotta eteenpäin.

Miksi Craneworks?


Se johtuu siitä, että he ovat todellisia pioneereja in store retail mediassa Pohjoismaissa. Monien vuosien kokemuksella Suomen suurimman päivittäistavaraketjun kanssa he ovat rakentaneet laajan in-store retail verkoston, jossa on tuhansia näyttöjä. Heidän alustansa on kokonaisratkaisu kaikille in-store retail median osa-alueille, ja he eivät vain puhu – he tuottavat tuloksia.

Doohlabs – Craneworksin sisaryritys – on kehittänyt edistyksellisen “all-in-one” työkalun in-store retail mediaan: In Store IMPACT. Se on moderni, käyttäjäystävällinen CMS digital signageen ja in-store retail mediaan ja alusta käyttää algoritmeja mainosten toimittamisen optimoimiseksi hyödyntäen jälleenmyyjien “first party” dataa. Doohlabs on jo saanut tunnustusta mm. Gartner Groupilta ja vakiinnuttanut asemansa alan johtajana. Koska in-store retail media voi tavoittaa enemmän ihmisiä kuin verkkomainokset, todelliset mahdollisuudet ovat vasta alkamassa.

Tällä liiketoiminta-alalla on tapahtunut räjähdysmäinen kehitys, ja suuret globaalit toimijat, kuten Tesco, Planet Fitness ja T-Mobile, panostavat voimakkaasti in-store retail mediaan. Suomessa Craneworksin asiakkaat ja kumppanit ovat jo alansa eturintamassa, ja olen vakuuttunut siitä, että Ruotsi ja muu Skandinavia seuraavat pian perässä.

Kehitys Ruotsissa?


Mutta eikö ruotsalaisilla jälleenmyyjillä ole jo digitaalisia näyttöverkostoja ja he myyvät mainoksia – joko suoraan tai kumppaneiden kautta? Kyllä, jotkut tekevät niin, jopa suurilla verkoilla. Mutta näitä verkkoja usein hallitaan kuin digitaalista ulkoilmanäyttöverkkoa, jossa aikataulutetut mainosloopit pyörivät tietyin ajoin – aamiais- tai lounastarjoukset tai muut geneeriset kampanjat. Ongelma on, että nämä eivät aina tavoita oikeaa kohderyhmää riittävän tehokkaasti, ja ne vaativat usein paljon käsityötä.

Todellinen potentiaali mainostuloille – ja mainostajien ROI:lle – tulee silloin, kun jälleenmyyjät voivat käyttää “first party” dataansa tarkkojen kohderyhmien luomiseksi. Integroimalla nämä tiedot dynaamiseen mainos inventaariinsa ohjelmistossa, jälleenmyyjät voivat seurata, ketkä ovat myymälässä, milloin ja mitä he aikovat ostaa.

Tämä menetelmä toimii myös suurilla kansainvälisillä verkostoilla ja mahdollistaa äärimmäisen tarkkojen kohderyhmien mukauttamisen – aina demografiasta ostohistoriaan asti. Tarkasti kohdennetut kohderyhmät tekevät mainospaikkojen myynnistä tehokkaampaa ja avaavat lisää mainostilaa myytäväksi.

Mainosmyyntityökalujen, itsepalveluratkaisujen kumppaneille ja pääsyn ohjelmallisesti ostettaviin markkinapaikkoihin avulla jälleenmyyjät tai heidän mediakumppaninsa voivat työskennellä suoraan alustalla määrittääkseen ja hienosäätääkseen kohderyhmiä. He voivat nähdä reaaliaikaisesti osumatarkkuuden, CPM:n ja kustannukset, joiden avulla he voivat tavoittaa tietyt ryhmät. He voivat myydä mainoksia ja seurata kampanjan tuloksia suoraan alustalla. Toisin kuin perinteiset digital signage CMS:ssä, jotka usein luottavat geneerisiin attribuutteihin ja kiinteisiin julkaisuaikatauluihin, tämä menetelmä tarjoaa paljon enemmän joustavuutta ja tarkkuutta.

Tämän vuoksi Craneworks ja Doohlabs panostavat in-store retail median todelliseen kehitykseen – ja siksi olen liittynyt tiimiin. 13 vuoden kokemuksella Pohjoismaiden digital signage markkinoilta, tehtäväni on johtaa in-store retail median laajentumista Ruotsissa.

Odotan innolla mahdollisuuksien tutkimista tällä alueella ja keskustelen mielelläni asiasta kanssasi.

Lue lisää in store retail mediasta Craneworksin verkkosivuilta, ota yhteyttä tai buukkaa demo, niin pääsemme keskustelemaan lisää asiasta.

Uusimpia artikkeleita