Craneworld blog

/

Kohdentaminen mullistaa Digital Signagen

Me Craneworksilla ja ohjelmistokehitykseen erikoistuneessa sisaryrityksessämme Doohlabsissa uskomme, että Digital Signage -ala ja sen ohjelmistot ovat murroskohdassa.

Merkittävä päätös

Päädyimme vuonna 2018 rohkeaan ratkaisuun. Pitkään omin voimin kehittämämme BCN Digital Signage -ohjelmiston oli aika ottaa harppaus kohti tulevaisuutta: muututtava ja kehityttyvä nopeammin ja ketterämmin vastaamaan asiakkaidemme tarpeita. Niinpä perustimme vuoden 2019 tammikuussa ohjelmistokehitykseen keskittyvän sisaryrityksemme Doohlabsin. Saimme mukaan useita ICT-alan ja palvelumuotoilun osaajia, jotka ovat olleet mukana kehittämässä monia merkittäviä digitaalisia palveluja viimeisen lähes 30 vuoden ajan.

Doohlabsin päätehtävä on tuoda internetistä tuttu kohdennus- ja markkinointiautomaatio kehittämäämme BCN DS -ohjelmistoon ja rakentaa siitä alan edistynein Digital Signage -alusta, myös kansainvälisesti.

BCN-ohjelmisto uudistui

Craneworksin ja Doohlabsin yhteistyönä toimitamme BCN Digital Signage avaimet käteen -kokonaispalvelua laajan asiakaskunnan tarpeisiin, keskittyen erityisesti digitaalisen ulkomainonnan- ja vähittäiskaupan erityistarpeisiin.

Maailmassa on tarjolla useita satoja Digital Signage sisällönhallintajärjestelmiä, joista valtaosa on luotu yleiseen julkaisutoimintaan, erikoistumatta mihinkään tiettyyn toimialaan tai tarkoitukseen. Me olemme erityisesti keskittyneet kehittämään yleisöpohjaisen kohdennuksen sekä mediamyynnin työkaluja. (Lue lisää Doohlabsin blogista).

Craneworksin ja Doohlabsin yhteistyönä olemme syksyn 2020 aikana tuoneet asiakkaillemme käyttöön uusinta BCN Digital Signage CMS 3.1 -versiopäivitystä, joka tuo mukanaan useita uusia ja käyttökelpoisia ominaisuuksia, samalla uudistaen koko BCN CMS -käyttöliittymän entistä käytettävämpään ja raikkaampaan uuteen ulkoasuun.

Kohdennuksella arvoa verkostosta

Isoimpana uutuutena ohjelmistoalustassamme on täysin uusi työkalu: Targeting & booking engine. Kohdennusmoottorin avulla voidaan nykyisen aikataulutuspohjaisen kampanjoinnin rinnalle luoda myös yleisöihin pohjautuvia kohderyhmiä, joille sisältöä voidaan jaella automaattisesti. Targeting & booking engine kohdentaa, luo ja käynnistää kampanjat automaattisesti niihin lokaatioihin ja niille näytöille, joiden luona haluttua kohderyhmää on kullakin hetkellä parhaiten tavoitettavissa.

Tämä on merkittävä asia erityisesti laajoissa Digital Signage -verkostoissa, joissa käsin kohdentaminen olisi sekä hyvin tehotonta ja työlästä, että myös varsin hidasta. Isoimpien asiakkaidemme DS-verkostoon kuuluu useita satoja toimipisteitä ympäri Suomea ja niissä tuhansia näyttöpintoja. Jokaiseen toimipisteeseen ja sen eri osastoille käsin tehtävä kohdentaminen olisi loputon suo.

Sen lisäksi, että automaattinen kohderyhmälähtöinen kampanjointi tehostaa markkinointia ja parantaa sisällön osuvuutta eri yleisöille, voi se myös kasvattaa myytävän kampanjan arvoa merkittävästi. Mainostaja on valmis maksamaan enemmän kampanjasta, joka osuu tarkemmin halutuille yleisöille.

Kansanomaisin termein kohdennetuissa kampanjoinnissa ”ei ammuta enää haulikolla metsään” ja toivota, että saalis osuu kohdalle, vaan käytetään huipputarkkaa ”dataohjattua kohdennuskiikaria”, jolla osutaan juuri sinne, missä kohde on.

Digital Signage -ohjelmistoon lisätty kohdennusominaisuus on isompi ja merkittävämpi muutos kuin sitä äkkiseltään tulisi edes ajatelleeksi. Lähitulevaisuudessa ihmettelemmekin, miksi kampanjointia edes joskus tehtiin käsin mutu-tuntumalla, kun kohdennus ja siitä saatavat tehot ovat olleet arkipäivää netti- ja some -mainonnassa jo pitkään.

Henkilökohtaisen kohdentamisen harha

Yksi syy sille, miksi kohdentaminen ei ole vielä yleistynyt Digital Signage -ohjelmistojen ominaisuutena, on suoran analogian muodostaminen netistä tutun henkilökohtaisen kohdentamisen ja näyttöverkostoissa tapahtuvan kohdentamisen välillä.

Digital Signagessa henkilökohtainen kohdentaminen tarkoittaisi jokaiselle ohikulkijalle erikseen personoitua henkilökohtaista sisältöä millisekuntien tarkkuudella. Tällainen kohdentaminen on käytännössä hankala toteuttaa julkisessa tilassa (edellyttää mm. kameroita). Se on ongelmallista myös yksityisyyden suojan kannalta, eikä se välttämättä edes tuottaisi toivottavaa asiakaskokemusta.

Digital Signage on kuitenkin luonteeltaan massamedia – Suomen parhailla näyttöpaikoilla isojen ulkonäyttöjen ohi kävelee reilusti yli sata tuhatta ihmistä päivässä. Digital Signage -verkostoissa kampanjoinnin tuleekin perustua riittävän lyhyellä ajanjaksolla tapahtuvaan yleisöpohjaiseen kohdennukseen ja reagointiin yleisöjen muutoksiin eri aikoihin eri paikoissa.

Ohjelmistomme avulla on mahdollista luoda hyvinkin tarkkoja kohderyhmiä asiakkaidemme tarpeisiin. Voimme esimerkiksi luoda vähittäiskaupalle eri kauppojen ostodataan perustuvan kohderyhmän ”viikonloppuiltojen herkuttelijat”, jolloin herkkukampanja kohdentuisi vain niihin kauppoihin ja näyttöihin, joissa kohderyhmän asiakkaat liikkuvat. Samanlaisia kohderyhmiä voi olla käytössä yhtä aikaa lukemattomia.

On hyvä myös huomioida, että yleisökohtainen kohdentaminen on tietoturvallista ja GDPR:n mukaista. Järjestelmässä ei koskaan käsitellä yksilöivää tietoa eikä data siirry koskaan ulkopuolisille.

Varmista, ettet osta vain trendisanoja

Kohdentaminen ja kampanja-automaatio ovat tulleet Digital Signageen jäädäkseen. Siitä on kuitenkin vaarana muodostua tekoälyn kaltainen trendi, jota kaikki toimijat hypettävät alustansa ominaisuutena, vaikka se ei perustu aidosti automaatioon ja asiakkaan liiketoimintaa edistävään toimintalogiikkaan. Kun olet hankkimassa uutta tai päivittämässä vanhaa Digital Signage järjestelmää, kannattaa kuunnella tarkkaan sitä, kenellä on aidosti kyvykkyys tuottaa aitoja hyötyjä trendisanojen takana.

Sami Käyhkö
Craneworks Oy:n toimitusjohtaja ja osakas
30 vuotta AV-alalla, joista 17 viimeistä vuotta Digital Signage liiketoiminnan kehitystä

Uusimpia artikkeleita