Retail Media ❤️ Automaatio
Monet asiakkaistamme ja yhteistyökumppaneistamme tuntevat oheisen kuva, jonka avulla selitämme myymäläympäristön median eri liiketoimintamalleja.
Kun tarkastelet kuvaa tarkemmin, huomaat lisätyn kerroksen nimeltä “Automaatio”.
Käytyämme vuosien varrella lukemattomia keskusteluja eri vähittäiskauppiaiden ja markkinatoimijoiden kanssa, olemme huomanneet, että yksi suurimmista esteistä retail media -toiminnan käynnistämisessä on tarvittavien resurssien määrä sekä uusien tehtävien syntyminen organisaatioille, joilla ei ole aiempaa kokemusta markkinoinnista tai myymäläyleisön kaupallistamisesta.
Tämän vuoksi yhteinen tuotekehityksemme on viime vuosina keskittynyt uusien automaatiotoimintojen kehittämiseen retail media -alustallemme. Tässä artikkelissa esittelemme useita myymälöiden kaupan median automaation kehityspolkuja.
Sisällön automaatio
Kun kaupan media halutaan tehdä myymäläympäristöissä teollisessa mittakaavassa, keskiverron kaupan toimijan ja mainostajien tulee pystyä esittämään valtava määrä markkinointimateriaalia verkostossa. Ensimmäinen vaatimus tämän mahdollistamiseksi onkin tietenkin alustan arkkitehtuurin kyky skaalautua massiivisesti.
Toinen tärkeä kehitys on pyrkiä automatisoimaan suurin osa sisällöntuotannosta. Tätä voi ymmärtää parhaiten vertaamalla nykyaikaista verkkokauppaa retail media -aikana: sivuston mainokset ovat pääasiassa sponsoroituja tuotteita, jotka on automatisoitu tietokannasta ja näytetään jälleenmyyjän ja brändin välisen kaupallisen sopimuksen mukaisesti.
Vertaa tätä myymäläympäristöön – esimerkiksi ruokakauppaan – ja siellä olevien näyttöjä mainosten esittämiseen. Jotta myymälöissä myytävien ja muiden siellä näkyvyyttä haluavien brändien tarpeet voidaan täyttää, kaupan on pystyttävä tarjoamaan samanlaiset automatisoidut sisällötuotantomahdollisuudet, jotka ovat käytössä verkossa. Toki suurimmille brändeille jatkossakin tuotetaan myös esim. omia brändivideoita ammattilaisten voimin, mutta kaupan mediassa tarvittava mittakaava voidaan saavuttaa vain sisältöautomaatioilla.
Dynaamiset automaattiset mainokset
Sisältöautomaation toinen puoli on mainosten dynaaminen luonne päivittäistavarakaupan ympäristöissä. Mainosten on oltava aina ajankohtaisia ja sisällöltään oikein. Kun sisältöautomaatio on toteutettu hyvin, mainoksissa voi olla lukemattomia dynaamisia osia, kuten:
- Automaattisesti tietokannasta haetut tuotetiedot ja -kuvat
- Tuotteen saatavuuden huomiointi – Esim. niitä tuotteita, joita ei ole saatavilla tietyssä myymälässä, ei näytetä
- Aina paikkansapitävä hinnoittelu, myös alennusten osalta
- Keskenään kilpailevien tuotteiden rinnakkaisen esittämisen estäminen
Kampanja- ja kohdennusautomaatio
Doohlabsin alustan ydintoiminnallisuus on alusta asti ollut kampanja- ja kohdennusautomaatio. Kun yhdessä Doohlabsin kanssa määritimme vaatimuksia uudelle alustalle tiesimme, että perinteiset digital signage -ohjelmistot eivät olleet valmiita vastaamaan retail media -vallankumouksen tarpeisiin. Kehitimme uusia ominaisuksia, jotka automatisoivat kampanjoiden aikataulutuksen ja jakelun yleisön mukaan. Kampanjan varaamisen jälkeen materiaali tarvitsee vain trafikoida ja kampanja esitetään automaattisesti.
Olemme lisäksi jatkokehittäneet yleisöpohjaisia mediamyyntiominaisuuksia. Kampanjat voidaan varata joko valmiiden mediatuotteiden avulla, jotka sopivat täydellisesti suosittuimpien yleisöjen tavoittamiseen, tai valitsemalla täsmälleen oikeat yleisöparametrit suunnittelutyökalulla.
Kumppaniautomaatio
Kaupalla on lukuisia kumppaneita, ja kaupan media lisää uuden kerroksen näiden olemassa olevien kumppanuuksien päälle.
Kaupan mediassa suurimmat tavarantoimittajat ovat niin paljon vuorovaikutuksessa vähittäiskauppiaan kanssa, että heille on järkevää tarjota oma kanava kampanjoidensa hallintaan. Doohlabs -alustalla kauppaketjut voivat avata tavarantoimittajille sekä esimerkiksi mediatoimistoille itsepalvelun, jossa he voivat varata yleisöjä ja kampanjoita sopimuksensa mukaisesti. Kumppanit hoitavat itse kaiken materiaalin liikennöinnin ja saavat raportin kampanjan tavoitteiden saavuttamisesta.
Mitä seuraavaksi myymälöiden kaupan mediassa?
Myymälöiden kaupan median nousu kauppaketjujen ja markkinoijien kärkiprioriteetiksi kesti hetken kaiken verkossa tapahtuvan retail media -murroksen varjossa. Mutta nyt olemme ehdottomasti perillä – viimeisen 1–1,5 vuoden aikana in-store retail media on ollut kaupan median kuumimpia puheenaiheita. Myös suurimmat tutkimusyhtiöt ovat olleet aktiivisia, ja esimerkiksi Gartner on maininnut Doohlabsin jo kahdessa vähittäiskaupan kehitystä käsittelevässä tutkimusraportissaan.
Mitä seuraavaksi tapahtuu? Kaiken automaatio on vasta käynnistynyt, ja se tulee hallitsemaan teknologista kehitystä jonkin aikaa. Sisältöautomaatio on myös jo alkanut yhdistyä generatiiviseen tekoälyyn. Ei mene kauaakaan, kun näemme yhä enemmän automaattisesti tuotettuja myymälämainoksia, sekä ääni- että videomuodossa.
Yleisöpohjaiset kampanjat myymälöissä ovat myös vasta ottaneet ensimmäiset askeleensa. Kehittyneitä kanta-asiakasohjelmia omaavilla kauppaketjuilla on ainutlaatuisen syvää ymmärrystä asiakaskunnastaan. Kun nämä ketjut tosissaan alkavat pohtia kaikkia mahdollisuuksiaan luoda kuluttajille personoitu ostokokemus – ja mainostajille paljon kehittyneempi tavoittavuus – näemme myymäläkäyntien muuttuvan merkittävästi siitä, millaisena me nyt ne koemme.
Toinen suuri kehitysaskel on moniaistisen markkinoinnin yhdistyminen kaupan mediaan. Keskustelua on jo paljon siitä, kuinka myymälöissä tapahtuva kaupan media ei saa vaarantaa asiakaskokemusta liiallisella mainonnalla.Äänen, tuoksujen, valaistuksen ja jopa maistatusten lisääminen kaupan median keinovalikoimaan, antaa markkinoijille ja myymälän kehittäjille uusia työkaluja luoda upeita hienovaraisempia asiakaskokemuksia. Craneworksin kehittämä Aistikeskus vastaa tähän tarpeeseen, lue lisää täältä.
---
Doohlabs on Craneworksin sisaryritys, joka kehittää ja myy kansainvälisillä markkinoilla edistyksellistä in-store retail media -alustaa.