Craneworld blog

/

Huippuammattilaisen vinkit digitaalisten menutaulujen hankintaan

Uutta ravitsemusalan liikettä perustaessa tai vanhaa remontoitaessa digitaalinen vaihtoehto menutauluille alkaa olla standardi. Valitettavan usein ne vain ovat edelleenkin huonosti tehtyjä, vaikka mistään uudesta asiasta ei ole kyse.

Ensimmäisen tähän käyttöön tarkoitetun DS-toteutuksen myin jo 15 vuotta sitten, vuonna 2007. Siitä alkaen olen suunnitellut, myynyt ja projektoinut ratkaisuja eri ketjuille useaan sataan ravintolaan tai liikenneasemalle.

Tiivistän tässä omat kokemukseni vinkkilistaksi. Vinkit ovat tarkoitettu kaikille, jotka miettivät digimenujen hankintaa tai kehittämistä.

1. Mieti mitä haluat toteutuksella saavuttaa

Liian usein digimenut on hankittu vain siksi, koska arkkitehti on sellaiset piirtänyt, tai ne ovat ”tätä päivää”. Jos lopputulema kuitenkin on se, että näytöillä köllöttää sama sisältö staattisena kuukaudesta ja vuodesta toiseen, ei digitaalisuus tuo mitään lisäarvoa. Tyypillisiä tavoitteita digitaaliselle ratkaisulle ovat esimerkiksi:

  • Vaihtuva valikoima ajanhetken mukaan
  • Ostojen ohjaus haluttuihin tuotteisiin
  • Lisämyyntituotteiden esille tuominen
  • Keskitetyt kampanjat
  • Työajan ja rahan säästö helpon päivitettävyyden kautta

Eikä tule tietenkään unohtaa menutaulujen perimmäistä tarkoitusta: tuoda ravintolan valikoima esille siten, että asiakkaan ostopäätös on mahdollisimman helppo.

2. Tee toimittajavalinta riittävän ajoissa

Usein näytöt hankitaan viime tipassa. Ottamalla ammattitaitoisen toimittajan jo suunnitteluvaiheessa projektiin varmistat, että näytöt istuvat suunnitellulle paikalle, asennukset menevät sujuvasti ja saat näytöt heti hyötykäyttöön.

3. Panosta sisällön suunnitteluun ja tuotantoon

Huomio, että rahaa pitää budjetoida näyttöjen lisäksi myös sisältöihin. Siis siihen, että saat näytöille hyvännäköistä, myyvää ja helposti päivitettävää materiaalia. Moderni ratkaisu esimerkiksi hakee hinta- ja tuotetiedot kassajärjestelmästä, nettisivuilta tai muusta rajapinnasta. Myös käyttökokemuksen tulee olla hyvä. Jos ravintolahenkilökunta on sisältöjen päivitysvastuussa, on heille tarjottava työkalut, joilla homma onnistuu jouhevasti. Oikeanlaisella DS-ohjelmistolla tuotat näyttävää sisältöä ilman jatkuvia mainostoimistokuluja.

4. Konseptoi ratkaisu

Huolellisella konseptoinnilla on merkitystä erityisesti silloin, jos kyseessä on ravintolaketju. Silloin DS-ratkaisu kannattaa luoda niin, että samat elementit toistuvat jokaisessa toimipisteessä. Se helpottaa sisällön suunnittelua, hallintaa ja tuotantoa. Myös käytännön asennuksiin liittyvät asiat kannattaa dokumentoida, jotta uusien ravintola-avausten käyttöönotot sujuvat sutjakasti. Suosittelen dokumentoimaan ainakin näyttöjen ja kiinnikkeiden mittakuvat suunnittelijalle, sähkötarpeet, tietoliikenneyhteydet ja mahdolliset koteloinnit.

5. Valitse oikeat laitteet

Nyrkkisääntö ”niin isot näytöt kuin tila antaa myöten” on ihan hyvä. Hintaero esimerkiksi 49” ja 55” näyttöjen välillä ei ole mahdoton, mutta ero kuvapinta-alan koossa ja näyttävyydessä on merkittävä. Valittavan näytön kokoon vaikuttaa katseluetäisyys, sisältö ja asennuspaikan fyysiset rajoitteet.

Minimiratkaisuksi suosittelen 24/7 käyttöön tarkoitettuja laitteita, eli ei halvimpia mutta ei myöskään kalleimpia. Tätä kirjoitettaessa näitä ovat Samsungilta QMR-sarjan ja LG:ltä UH5F-H-sarjan näytöt. Jos tila on erityisen kirkas, on syytä valita seuraavien sarjojen kirkkaammat näytöt. Jos haluat panostaa näyttävyyteen voit harkita videoseinänäyttöjä, jolloin näyttöjen välit ovat lähes saumattomat.

Kuva LG:n osastolta ISE 2022 messuilta Barcelonasta.

Ville-Pekka Kuusisto
Key Account Manager, Craneworks

Kirjoittajalla on 15 vuoden vankka kokemus DS-toimialalta.

Ota yhteyttä: +358 40 503 8665

Uusimpia artikkeleita