Digitaalinen näyttöviestintä on viimeisen vuosikymmenen aikana kasvattanut vahvasti jalansijaa markkinoinnissa ja mainonnassa. Tärkeää roolia on ottamassa myös viestien älykäs ja oikea-aikainen kohdennus kulutusympäristössä. Craneworksin toimitusjohtaja Sami Käyhköä haastateltiin aiheesta Talouselämän asiantuntijajulkaisuun. Lue koko Talouselämän artikkeli tästä postauksesta.
Talouselämä: Myynti kasvuun älykkäällä diginäyttöviestinnällä
Diginäyttöjä on perinteisesti hyödynnetty kauppakeskuksissa ja tienvarsimainonnassa, mutta yhä useammin digitaalisiin näyttöratkaisuihin päädytään toimialasta riippumatta.
Craneworks Oy:n toimitusjohtaja Sami Käyhkö näkee kehityssuunnan taustalla eri toimialojen heräämisen digitaalisen näyttöviestinnän liiketoiminnallisiin hyötyihin. ”Kysynnän taustalla on kasvanut ymmärrys digitaalisen näyttöviestinnän tehokkuudesta viestinnän välineenä, myynnin- ja liiketoiminnan kasvattajana.”
Tehokkuutta voi mitata monilla mittareilla, joista suoraviivaisin on mainostettujen tuotteiden myynnin prosentuaalinen kasvu. Useissa eri tutkimuksissa diginäyttöviestinnän avulla mainostettujen tuotteiden myynti kasvoi vähintäänkin 40-50%, parhaissa tapauksissa jopa 400-800%. Parhaat myynnin kasvutulokset on saatu aikaiseksi analysoimalla ihmisten ostokäyttäytymistä ja optimoimalla sisällöt myyntidatan perusteella.
Käyhkön perustama Craneworks on alan kotimainen pioneeri kuudentoista vuoden kokemuksella. Digitaalisen näyttöviestinnän toimialariippumaton hyöty näkyy myös Craneworksin asiakaskunnasta. Suurten kauppakeskusten, kuten Mall of Triplan lisäksi yrityksen ratkaisuja käyttävät esimerkiksi S-ryhmä, St1-ketju, Tallink Silja, Aktia, Finnkino sekä erilaiset kulttuuri-, terveys- ja kouluympäristöt.
Datalähtöisyys ja mikrotargetointi älykkyyden taustalla
Asiakas- ja käyttäjädatan hyödyntäminen viestien kohdennuksessa on alkanut kiinnostaa yhä useampaa diginäytöillä markkinoivaa asiakasta. Tähän kysyntään Craneworksissa on vastattu panostuksella ohjelmistokehitykseen, jonka myötä perustettiin sisaryritys Doohlabs. Sen ydinosaamista on tekoälyä, analytiikkaa ja mikrotargetointia hyödyntävä teknologia, joka yhdistettynä Craneworksin kampanjahallintajärjestelmään mahdollistaa älykkään diginäyttöviestinnän.
”Älykkyys syntyy siitä, että järjestelmä kerää dataa diginäyttöjen tavoittamista yleisöistä ja reaktioista sisältöihin ja kohdentaa automaattisesti sisältöjä oikea-aikaisesti halutuille kohderyhmille”, kertoo Doohlabsin toimitusjohtaja Janne Lohvansuu.
”Tulevaisuudessa tekoälyn ja mikrotargetoinnin lisäksi ohjelmallisesti ostetun ulkomainonnan osuus tulee kasvamaan digitaalisessa näyttöviestinnässä. Lopputulemana asiakas saa mittavia ja mitattavia hyötyjä liiketoimintaansa”, Käyhkö summaa.