Keräsimme tähän kirjoitukseen muutamia keskeisimpiä huomioita retail median näkökulmasta.
1. Retail media on nyt vakiinnuttanut paikkansa digimarkkinoinnin keskiössä
DMEXCO:n näytteilleasettajien joukosta ei tarvinnut enää tarvitse erikseen etsiä retail media -toimijoita. Teemalle oli varattu oma hallinsa. DMEXCO:n pääohjelman lisäksi tarjolla oli aiheeseen pelkästään keskittyvä Retail Media Summit, jossa oli väkeä tungokseen asti.
Retail media myös kietoutuu merkittävällä tavalla muihin erityisen kovaa vauhtia kasvaviin mediamuotoihin ja uusia yhteistyömalleja julkistetaan koko ajan – erityisesti tästä näkökulmasta esillä olivat CTV (Connected TV, eli striimauspalvelut) ja digitaalinen ulkomainonta.
2. Retail median edelläkävijät ovat osanneet hyödyntää asemansa
Retail Media ei ole enää jossain tulevaisuudessa kimmeltävä kultainen aika. Kuitenkin on selvästi on nähtävissä että ne yritykset, jotka mahdollisuuteen ensimmäisinä uskalsivat tarttua, loistivat DMEXCO:ssa kirkkaimmin.
Doohlabs on ollut ensimmäisiä yrityksiä, jotka ovat kehittäneet kivijalan yleisöjen monetisoinnin ratkaisuita, eli in-store retail mediaa. Tässä asemassa se on päässyt keskustelemaan lukemattomien kaupan alan ja palveluntarjoajien retail media -pioneerien kanssa vuosien varrella. On merkittävää huomata, että nämä samat yritykset olivat selvästi näkyvimmin esillä aiheen piirissä tänäkin vuonna.
Myös Doohlabs tunnettiin DMEXCOssa hämmästyttävän hyvin spontaanisti, vaikka ei kokonsa puolesta lukeudu jättiläisiin. Oli hyvä nähdä, että rohkeus olla edelläkävijä huomataan.
3. Retail mediasta puhutaan oletusarvoisesti monikanavaisena ja in-store on jo kaikkien agendalla
Retail media alkoi verkossa ja jos oikein tarkkoja ollaan, verkkokaupoissa. Amazon oli pitkään alan kiistaton kuningas lähes yksin (ja vieläkin toki valtavan kokoinen toimija). Tämä dominanssi johti siihen, että huomio keskittyi pitkään lähes pelkästään kaupan omiin digikanaviin ja vielä vuosi tai kaksi sitten törmäsi säännöllisesti alan ammattilaisiin, jotka mielsivät sen olevan retail median ainoa kanava.
Näin ei kuitenkaan ole. Retail media on lähtökohtaisesti monikanavaista toimintaa ja se kävi ilmi DMECOssa kaikkien alan näytteilleasettajien ja esiintyjien viesteissä. Kun kaupan alan suuret toimijat esittelivät lähitulevaisuuden tiekarttojaan, oli jokaisessa kanavassa merkittäviä kehityshankkeita käynnissä.
Myös in-store retail media oli DMEXCO:ssa nyt kaikilla markkinoilla kuuma kehitysalue. Pohjoismaissa ja erityisesti Suomessa verkostot on rakennettu muutamia vuosia ennen kuin suuret eurooppalaiset markkinat ovat aiheeseen kunnolla heränneet. Nyt suunnitteilla on jo valtavia maiden rajat ylittäviä hankkeita.
4. Retail median tulevaisuus on kirkas
Monet markkinoinnin trendit tulevat ja menevät. Retail media muuttaa kuitenkin perustaltaan brändin, kaupan ja mainostajan suhdetta niin merkittävästi että se on täällä jäädäkseen. Retail median edut kaupan datan hyödyntämisestä vaikutuksen tarkkaan mittaamiseen tuottavat ylivoimaista kilpailuetua moneen kanavaan nähden.
Merkittävä kysymys mielestämme onkin, kuinka muut markkinoinnin muodot aikovat pysyä muutoksen vauhdissa ja kuinka ne muovaavat itsestään relevantin vaikkapa retail media -ratkaisuja tukien. Tämä kaikki nähdään ehkä jo ensi vuonna DMEXCO:ssa.